Ağır Sınıf Elektrikli Araçların Şebekeye Bağlantısı ve Enerji Depolama Sistemleri


Creative Commons License

Durusu A. (Yürütücü), Kantürk Figen A., Erdinç O., Boynueğri A. R., Yaşa Y.

Teknopark, 2023 - 2023

  • Proje Türü: Teknopark
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2023
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2023

Proje Özeti

Elektrikli araçlar (EA) hızla yaygınlaşırken, altyapı ve kullanım kolaylaştırıcı çalışmalar da sürüyor. Son aylarda Avrupa, özellikle Almanya, elektrikli otomobiller için batarya hücresi üretimi ile ilgili çalışmaları hızlandırdı. Çinli şirketler CATL, Funeng Technology, BYD, Lishen, ABD'li Tesla, Güney Koreli Samsung SDI, LG Chem başta olmak üzere pek çok şirket dev batarya fabrikaları inşa ederek, küresel pil tedarik zincirinden büyük pay alabilmek için kıyasıya bir rekabet içerisinde. Bu yılın sonunda dünya çapında yaklaşık 220 Gigawatt saat (GWh) olması beklenen toplam lityum iyon pil üretiminin, ülkelerin yapacağı yeni yatırımlarla birlikte 2023'te 658 GWh'ye ulaşması, 2028'de ise bin GWh'nin üzerine çıkması bekleniyor. Böylece, lityum iyon pil üretiminin 2028'e kadar yaklaşık yüzde 400 artacağı tahmin ediliyor. Elektrikli otomobillerin yaygınlaşmasıyla birlikte ortaya çıkacak yüksek talebin, çok büyük bir bölümünün Çin tarafından karşılanacak olması dikkati çekiyor. Çin'in bu yıl kapasitesini yaklaşık 135 GWh'e, 2023'te 405 GWh'e ve 2028'de 631 GWh'e çıkarması bekleniyor. Çin'i bu yıl bazında 45,5 GWh ile Güney Kore ve Japonya takip ederken Çin dışında kalan Asya ülkelerinin kapasitelerinin 2023'te 78,5 GWh'e, 2028'de 111,5 GWh'e yükselmesi öngörülüyor. Kuzey Amerika'nın kapasitesi 2018'de 20,9 GWh, 2023'de 81 GWh ve 2028'de 148 GWh'e çıkacağı tahmin edilmekte. Avrupa'nın bu yılın sonunda yaklaşık 20 GWh olacak kapasitesinin de 2023'te 93'5 GWh'e, 2028'de ise 207 GWh çıkacağı hesaplanmakta. Elektrikli otomobillerin küresel satış rakamlarının artmaya başlamasıyla üretim kapasitesinin hızla yükselmesi ve 2028'e gelindiğinde dünyadaki 22 "giga fabrika"nın yılda en az bin 102 GWh'lik pil üretmesi planlanıyor. 2020 itibariyle %100 elektrikli bir aracın tam dolu bir batarya ile ulaşabileceği menzil ortalama 400 km. Bu mesafenin artırılması, elektrikli araçlara olan talebi önemli ölçüde artıracaktır. Ayrıca, batarya paketleri bir elektrikli aracın maliyetindeki en yüksek kalem olduğu için batarya teknolojilerinin geliştirilerek fiyatların düşmesi bekleniyor. Ayrıca yenilenebilir enerji sistemlerinin de gelişmiş batarya paketlerine ihtiyacı var. Batarya teknolojisinin gelişmesi yenilenebilir enerji sektörüne de domino etkisi yapacak. Bu sebeplerden dolayı dünyada birçok küçük ve büyük ölçekli oyuncu sektöre yatırım yapıyor. Ek olarak devletler ve birlikler önemli teşvik paketleri açıklayarak dünyada batarya üretiminde söz sahibi olmak istiyorlar. Proje kapsamında ANADOLU ISUZU firmasının Ağır Sınıf Elektrikli Araç (Kamyon, kamyonet, vb.) ve Depolama Sistemleri üzerine yaptığı çalışmalara Ar-Ge desteği verilecektir. Ayrıca Ar-Ge ve Üretim tarafında çalışan mühendislere Elektrikli Araçlar ve Depolama Sistemleri ile ilgili eğitim de proje kapsamına dahil edilmiştir.