Niyazi Sayın'ın Solo İcrasının Tavır Açısından İncelenmesi ve Ney Eğitimine Tatbik Edilmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Ve Tasarım, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hazar Ertürk

Danışman: Aslıhan Eruzun Özel

Özet:

Niyazi Sayın, ney icrâcılığıyla 20. yüzyılın ikinci yarısına damgasını vurmuş bir neyzendir. Büyük bir gelenekten beslenerek edindiği icrâ üslûbunu kendi geliştirdiği birçok teknikle birleştirerek âdeta yeni bir tavrın doğmasına yol açmıştır. Bu çalışmada, Niyazi Sayın’ın saz eseri icrâcılığındaki yorum becerisinin yansıması olan icrâları üzerinden, sınırları keskin çizgilerle belirlendiği düşünülen beste mefhûmunun her defâsında yeniden çeşitlendirilebiliyor olduğu gerçeği gösterilmiştir. Neyzen Sâlih Dede’nin bestesi Acemaşîran Peşrevin yedi ve Pâdişah III. Selim’in bestesi Pesendîde Saz Semâîsinin dört farklı zaman ve mekândaki Niyazi Sayın tarafından yapılmış icrâları bu çalışmada esas alınmıştır. Her icrânın yeni bir versiyon, hattâ yeni bir yaratım olduğu hipotezine dayanarak; notaya alınmış icrâlar hem münferit olarak değerlendirilip, teknik ve müzikal tahlilleri yapılmıştır hem de icrâlar arasındaki farklılıkların detaylı bir şekilde görülebilmesi için bütün versiyonlar üst üste görülecek şekilde sergilenmiştir. Mukâyeseye imkân tanıyan bu karşılaştırmalı görünümden elde edinilen veriler sâyesinde bütün müzik yapıtları için geçerli bir kânun olan eserin icrâya bağımlılığı, icrânın da esere bağımlılığı Niyazi Sayın’ın icrâ ettiği yukarıda bahsi geçen eserlerin farklı yorumlarının incelenmesi sonucu ortaya çıkarılmıştır.

 

 

Anahtar Kelimeler: Niyazi Sayın, İcrâ, Çeşitlendirme, Yorum, Nota.