Metro Tünellerinde Deformasyon Ölçmeleri: 4. Levent-Ayazağa Metro Hattı Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, İnşaat Fakültesi, Harita Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet SEYDANLIOĞLU

Danışman: Ramazan Gürsel Hoşbaş

Özet:

Büyük mühendislik yapılarının inşaatı esnasında yapıların çevrelerinde oluşan hareketlerin izlenmesi, bu hareketlerin zamana bağlı olarak yapıda meydana getirdiği deformasyon miktarlarının belirlenmesi, belirlenen deformasyonların yapıda herhangi bir hasara neden olup olmayacağının önceden tespit edilmesi insan ve çevre güvenliği için çok büyük önem taşımaktadır. Özellikle büyük mühendislik yapılarında deformasyon ölçmelerinin yapılması ve ölçmeler sonucunda elde edilen verilerin doğru yorumlanması gerekmektedir. Proje inşaatının tamamlanmasından sonra belli periyotlarda yapılacak olan deformasyon ölçmeleri de projenin uzun süre güvenli olarak çalışması bakımından son derece önemlidir.

Bu çalışmada 4. Levent-Ayazağa metro inşaatına ilişkin düşey ve yatay deformasyonların belirlenmesi ve deformasyonların zamanla oluşan değişimleri ile yatay ve düşey deformasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi için yeryüzü ölçmelerinden nivelman ölçmeleri kullanılırken tünel içerisinde ise koverjans ölçmeleri kullanılmıştır. Nivelman ölçmelerinden mutlak sonuç elde edilirken sadece şerit ekstensometre ile yapılan koverjans ölçmelerinden ise bağıl sonuç elde edilmektedir. Dolayısıyla bu iki yöntemle elde edilen sonuç arasındaki ilişki sağlıklı olarak kurulamamaktadır. Bu sonuçların yorumlanabilmesi için şerit ekstensometre ile yapılan koverjans ölçmelerine ek olarak koverjans bulonlarında 3D yöntemiyle ölçme yapmak gerekir ve bu da uygulamalarda nadir olarak büyük deformasyonlarla karşılaşıldığında yapılabilmektedir. Uygulamalarda bu eksikliğin giderilmesi ve elde edilen bilgilerin doğru yorumlanabilmesi için şerit ekstensometre ile yapılan ölçmelerden elde edilen sonuçların değerlendirilmesinde yeni yaklaşımlar geliştirilerek tünel uygulamalarında mutlak sonuç veren bir ölçme yöntemi haline getirilmesi amaçlanmıştır.