Kodlama-Robotik Eğitiminin Öğrencilerin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğt., Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Jale Ulucan

Danışman: Mihriban Betül Yılmaz

Özet:

Kodlama ve robotik eğitimi gitgide önem kazanan ve okul öncesinden üniversite kademesine kadar uygulanan bir eğitim olarak tüm dünyada yayılmıştır. Kodlama ve robotik eğitiminin bu kadar yayılması ve önemsenmesinin nedenlerinden biri ise üst düzey düşünme becerilerini geliştirdiğine dair birçok araştırmanın yapılmasıdır. Bu üst düzey düşünme becerilerinden biri de bilgi-işlemsel düşünme becerisidir. Bilgi-işlemsel düşünme becerisi teknolojiyi ve bilgisayar sistemlerini kullanarak problem çözme süreçlerine katkı sağlayacak bir düşünme becerisi olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı kodlama-robotik eğitiminin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerisine olan etkisini araştırmaktır. Bu araştırma yapılırken meta-analiz yönteminden faydalanılmıştır. Bu yöntem ile konuyla ilgili ülkemizde ve dünyada yapılmış 2011-2021 yılları arasındaki deneysel çalışmalar bir araya getirilerek incelenmiştir. İki gruplu öntest-sontest ve iki gruplu sontest uygulanan 64 adet çalışma meta-analiz kapsamına alınmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerle geleneksel yöntemlerle ders işlenirken, deney grubunda kodlama ya da robotik araçlarından yararlanılması şartı aranmıştır. Araştırmada kodlama-robotik etkinliğinin uygulandığı ders ile örneklemin yaş grubu moderatör değişken olarak ele alınmıştır. Bu meta-analiz çalışmasında yayın yanlılığının varlığını sorgulamak için huni grafiği (funnel plot), Klasik N Korumalı Hata Katsayısı Testi ve Duval ve Tweedie Kırp ve Doldur Metodu kullanılmıştır. Moderatör analizlerinde kodlama-robotik eğitiminin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerisine etkisinin yaşlara ve uygulanan derslere göre farklılıklar gösterdiği bulunmuştur. Verilerin analizi aşamasında CMA programı kullanılmıştır. Araştırma sonunda kodlama-robotik eğitiminin geleneksel eğitime göre öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerisinin gelişimine katkısı olduğu bulunmuştur.