Dizel hibrit güç aktarma sistemi optimizasyonu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YÜCEL KARACA

Danışman: Orkun Özener

Özet:

Gün geçtikçe daha da sınırlandırılan emisyon düzenlemeleri, tüm dünyada içten yanmalı motor hakimiyetini zayıflatmakta ve elektrikli motorlar bu talep boşluğunu doldurmakta. Ancak binek otomobiller, spor arazi araçları ve hafif hizmet araçlarının aksine ağır ticari araçlar için durum biraz farklı. Ağır vasıtaların, kısıtlı alanda yüksek enerji depolama ve güç ihtiyacı elektrik ve batarya sistemleri için temel problem. Bunun bir sonucu olarak, ticari araç araştırma ve geliştirme yatırımları hibrit-dizel motorlara yönelmekte. Bu çalışmanın temel amacı, bir simülasyon ortamında dizel motorlu geleneksel güç aktarma sistemi bileşenleri ile gerçekçi bir baz araç modeli geliştirmek ve buna ek olarak, elektrikli bileşenler ve kontrolcüleri ile sisteme fazladan özgürlük derecesi ekleyerek, hibritleştirmenin yakıt ekonomisinin iyileştirilmesi açısından faydalarını değerlendirmektir. Bu çalışmada kullanılan baz araç modelinin içten yanmalı motor, aktarma organları ve her hibrit araç konfigürasyonunun pil ünitesi ve elektrikli tahrik bileşenleri AVL CruiseM™ kullanılarak modellenmiştir. 13L turbo şarjlı dizel motor modeli ile birlikte tam uyumlu bir egzoz gazı arıtma sistemi (EGAS) modeli geliştirildi ve kendi durağan ve dinamik test sonuçlarıyla doğrulandı. Ayrıca, uzunlamasına bir dinamik simülasyon için tam detaylı temel konvansiyonel araca sahip olmak için modele uzun yol yarı kamyon ve treyler araç gövdesi ve aktarma organları eklendi. Son olarak, hibrit araç bileşenlerinin de modele eklenmesiyle, Avrupa ve ABD'de yayınlanan çeşitli sürüş çevrimleri üzerinde koşulan simülasyon sonuçları karşılaştırmalı olarak incelendi.