Yol Ağlarının Geometrik Entegrasyonu İçin Nesne Eşleme Yöntemlerinin Geliştirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, İnşaat Fakültesi, Harita Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Müslüm Hacar

Danışman: Türkay Gökgöz

Özet:

Eşleme, gerçek dünyada aynı varlığı temsil eden farklı verisetlerinde bulunan nesneler arasındaki geometrik, topolojik ve/veya semantik benzerliklere dayalı olarak eşlerin belirlenmesi işlemidir. Eşleme için uygun yöntemin seçimi, manuel gerçekleştirilen doğruluk analizi sonuçlarına göre yapılır ve bu nedenle emek-yoğun bir süreçtir. Bu tez çalışması, yol nesnelerinin geometrik entegrasyonunun en zor aşamalarından biri olan eşleme işlemi için, manuel eşlemenin yer aldığı bir önişleme gerek duyulmadan kullanılabilecek yöntemlerin geliştirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öncelikle, literatürdeki eşleme yaklaşımları incelenerek, eşleme için bir kavramsal model oluşturulmuştur. Geometrik (Hausdorff mesafesi, doğrultu, kıvrımlılık, dik mesafelerin ortalaması ve üçgen kenarlarının ortalama uzunluğu) ve topolojik (çizgisel bağlanma derecesi) ölçülere göre benzerlik puanlarının belirlenmesi için ölçütler önerilmiştir. Bu ölçü ve ölçütlerin de kullanıldığı iki yöntem geliştirilmiştir. Birinci yöntem, ölçülerin eşleme doğruluğundaki etki oranlarına dayalı yarı-otomatik bir yöntemdir. Gerçekleştirilen uygulama sonuçları değerlendirildiğinde, etki oranına dayalı yöntemin yüksek eşleme doğruluğuna ihtiyaç duyulan hassas eşleme uygulamalarında kullanımının uygun olmadığı görülmüştür. Tam otomatik olan ikinci yöntem, beş aşamadan oluşmakta ve nesneler kademeli olarak eşlenmektedir. Çok aşamalı yöntemin manuel eşlemenin yer aldığı bir önişleme gerek duyulmadan kullanılıp kullanılamayacağını tespit etmek için, dört farklı kaynakta (İstanbul Büyükşehir Belediyesi, TomTom, Başarsoft ve OpenStreetMap) üretilmiş olan, ağaç, hücresel ve karma desenli yol ağlarıyla bir dizi uygulama yapılmıştır. Bu uygulama sonuçları değerlendirildiğinde, çok aşamalı yöntemin, her tür desenli yolların eşlenmesinde ve ayrıca hassas eşlemenin gerekli olduğu çalışmalarda kullanılabileceği görülmüştür.