Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık, Kişisel Sosyal Sorunlar ve Üniversiteye Uyumun Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi


Kaya Y., Beddur B., Dağdelen İ., Düzgün Ş. N.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

Özet

a)     Özgün değer: Kişinin kendisini dışlanmış hissetmesinden ve duygusal açıdan insanlarla ilişki kuramamış olmasından dolayı ortaya çıkan duruma yalnızlık denir. Yalnızlığı etkileyen faktörlerden bazıları kişisel sosyal sorunlar ve uyumdur. Üniversiteye yeni başlayan gençlerde uyum sorunları ve kişisel sosyal sorunların artmasıyla yaşanacak olan yalnızlık duygusu birtakım psikolojik sorunları beraberinde getirebilir.  Özgüven eksikliği, intihar girişimi, sosyal beceri yetersizliği, depresyon bu sorunlar arasındadır. Farkındalığın artması, gerekli önlemlerin alınması ve yeni çalışmalara ışık tutması amacıyla bu çalışmada üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri kişisel sosyal sorunlara, bulundukları ortama uyum sağlama düzeylerine ve bazı değişkenlere göre incelenecektir.

b)     Yöntem: Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelidir ve araştırma nicel bir çalışmadır. Çalışma grubunu Türkiye’de lisans öğrenimine devam eden ve ölçüt örneklem belirleme yöntemi ile ulaşılan 1. ve 2. sınıf öğrencileri ile hazırlık sınıfındaki öğrenciler oluşturacaktır. Araştırmanın veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Kişisel Sosyal Sorunlar Ölçeği ve Üniversiteye Uyum Ölçeği kullanılacaktır. Toplanan verilerin analizi regresyon, T testi ve anova ile yapılacaktır. Bunun için SPSS paket programı kullanılacaktır.

c)     Yönetim: Literatür taramasının yapılması, veri toplamak için çevrimiçi olarak Google formlardan ve fiziksel olarak da kâğıtlardan yararlanılması, verilerin toplanması, veri analizlerinin yapılması, tartışma ve sonuçların raporlaştırılması

d)     Yaygın etki: Bu çalışma bir bildiri ve bir makale üreterek bilime katkı sunacaktır. Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin farklı değişkenlerle ilişkisi ortaya konularak öğretim üyelerine ve yapılacak çalışmalara rehber olması hedeflenmektedir.