Turhan O., Yılmaz S.(Yürütücü), Karataş D. N., Atak B., Becit N.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2024
Çocuk kitabı tanıtımı, öğrencileri kısa bir sürede nitelikli
bir kitabı okumaya ikna etme uğraşıdır. Etkili bir okur rol modeli olan dil ve edebiyat
öğretmenleri, formal ve informal bağlamda kitap tanıtımı yaparak öğrencilerde
okuma isteği uyandırmalı, kitap tanıtımını okuma eğitimine ve kültürüne
bağdaştırmalıdır. Kitap tanıtımının öğrencilerde karşılık bulması için özgün,
ilginç, heyecanlı ve merak uyandırıcı bir anlatı oluşturmalıdır. Bunu
yapabilmesi için kitap tanıtımının yapısına, kapsamına, türlerine,
gerekliliklerine, yöntem ve tekniklerine hâkim olmalıdır. Ancak alanda
yürütülen araştırmalar Türkçe öğretmenlerinin kitap tavsiyelerinin etkisiz
kalabildiğini ve Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarını tanıtmakta
sorun yaşadığını göstermektedir. Ulusal alan yazını incelendiğinde bu sorunun
dikkat çekmediği ve kitap tanıtımının öğretimine ilişkin çalışma yapılmadığı
anlaşılmaktadır. Bu disiplinin önemi ve ihmal edilmesi nedeniyle bu araştırmada
Türkçe öğretmeni adaylarına kitap tanıtımının öğretilmesi amaçlanmıştır. Karma
gömülü deneysel desenin kullanılacağı araştırmanın nicel boyutu ön test - son
test tek gruplu deneysel çalışma, nitel boyutu durum çalışması şeklinde desenlenecektir.
Nicel veriler analitik rubrik ile nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşme
formu ile toplanacaktır. Nitel veriler içerik analiziyle, nicel veriler
betimsel (ortalama, standart sapma) ve çıkarımsal (bağımlı gruplar T-testi veya
Wilcoxon işaretli sıralar testi) istatistiklerle incelenecektir. Teoriyi ve
uygulamayı esas alan deneysel müdahalede kitap tanıtımı; tür, yapı, kapsam,
yöntem ve teknik vb. açıdan çok boyutlu ve derinlemesine ele alınacak,
kişilerin ve kurumların hazırladığı kitap tanıtımları değerlendirilecek ve yargılanacak,
kitap tanıtma çalışmaları yapılacaktır. Öğretim sürecinde sunum, soru-cevap,
işbirlikli öğrenme, sözlü tartışma, süreç temelli yazma gibi yöntem ve
tekniklerden faydalanılacaktır. Öğretim süreci tamamlandıktan sonra deneysel
müdahalenin Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarını tanıtmaya ilişkin
becerilerini ve görüşlerini nasıl etkilediği tespit edilecektir. Araştırmanın
alandaki çalışma eksikliğine dikkat çekeceği ve yeni araştırmaları teşvik edeceği,
çocuk kitaplarının tanıtımına ilişkin başvuru kaynağı olacağı, kitap tanıtımı
yapan kişiler ve kurumlar için kılavuz işlevi göreceği, Türkçe öğretmeni
yetiştirmede ve çocuk edebiyatında kitap tanıtımına dair farkındalık yaratacağı
ön görülmektedir