Türkçe Öğretmeni Adaylarına Çocuk Kitabı Tanıtımının Öğretimi


Turhan O., Yılmaz S.(Yürütücü), Karataş D. N., Atak B., Becit N.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2024

Proje Özeti

Çocuk kitabı tanıtımı, öğrencileri kısa bir sürede nitelikli bir kitabı okumaya ikna etme uğraşıdır. Etkili bir okur rol modeli olan dil ve edebiyat öğretmenleri, formal ve informal bağlamda kitap tanıtımı yaparak öğrencilerde okuma isteği uyandırmalı, kitap tanıtımını okuma eğitimine ve kültürüne bağdaştırmalıdır. Kitap tanıtımının öğrencilerde karşılık bulması için özgün, ilginç, heyecanlı ve merak uyandırıcı bir anlatı oluşturmalıdır. Bunu yapabilmesi için kitap tanıtımının yapısına, kapsamına, türlerine, gerekliliklerine, yöntem ve tekniklerine hâkim olmalıdır. Ancak alanda yürütülen araştırmalar Türkçe öğretmenlerinin kitap tavsiyelerinin etkisiz kalabildiğini ve Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarını tanıtmakta sorun yaşadığını göstermektedir. Ulusal alan yazını incelendiğinde bu sorunun dikkat çekmediği ve kitap tanıtımının öğretimine ilişkin çalışma yapılmadığı anlaşılmaktadır. Bu disiplinin önemi ve ihmal edilmesi nedeniyle bu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarına kitap tanıtımının öğretilmesi amaçlanmıştır. Karma gömülü deneysel desenin kullanılacağı araştırmanın nicel boyutu ön test - son test tek gruplu deneysel çalışma, nitel boyutu durum çalışması şeklinde desenlenecektir. Nicel veriler analitik rubrik ile nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanacaktır. Nitel veriler içerik analiziyle, nicel veriler betimsel (ortalama, standart sapma) ve çıkarımsal (bağımlı gruplar T-testi veya Wilcoxon işaretli sıralar testi) istatistiklerle incelenecektir. Teoriyi ve uygulamayı esas alan deneysel müdahalede kitap tanıtımı; tür, yapı, kapsam, yöntem ve teknik vb. açıdan çok boyutlu ve derinlemesine ele alınacak, kişilerin ve kurumların hazırladığı kitap tanıtımları değerlendirilecek ve yargılanacak, kitap tanıtma çalışmaları yapılacaktır. Öğretim sürecinde sunum, soru-cevap, işbirlikli öğrenme, sözlü tartışma, süreç temelli yazma gibi yöntem ve tekniklerden faydalanılacaktır. Öğretim süreci tamamlandıktan sonra deneysel müdahalenin Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarını tanıtmaya ilişkin becerilerini ve görüşlerini nasıl etkilediği tespit edilecektir. Araştırmanın alandaki çalışma eksikliğine dikkat çekeceği ve yeni araştırmaları teşvik edeceği, çocuk kitaplarının tanıtımına ilişkin başvuru kaynağı olacağı, kitap tanıtımı yapan kişiler ve kurumlar için kılavuz işlevi göreceği, Türkçe öğretmeni yetiştirmede ve çocuk edebiyatında kitap tanıtımına dair farkındalık yaratacağı ön görülmektedir