Sosyal Bilimler Öğretiminde Farklı Öğrenme Stillerine Uygun Etkinliklerin Kullanılmasının Öğrencilerin Öğrenme Düzeyi ve Kavram Yanılgıların Giderilmesi Üzerindeki Etkinliğinin Araştırılması


Creative Commons License

Şeker M., Öztürk C.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2009 - 2010

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2009
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2010

Proje Özeti

İnsanlarda öğrenme, hayatın her aşamasında yasam tecrübeleri sonucu

gerçekleşir. Özellikle son yıllardaki araştırmalar, gizemli bir yapıya sahip olan

beynin öğrenme olayındaki işlevlerini daha iyi açıklayacak verilere ulaşmıştır.

Eğitim kuramlarının etkisinde hazırlanan programlar, bütün eğitim ve

öğretim ortamlarını şekillendirdiği gibi sosyal bilgiler dersine ait içerik üzerinde de

etkili olmuştur. Türkiye’de Sosyal Bilgiler dersinde, şimdiye kadar uygulama

düzeyindeki etkinliklere yeterince yer verilememesi nedeniyle bilginin yasama

geçirilmesinde güçlükler yaşandığı söylenebilir. Ancak, 2004’de yürürlüğe giren

Sosyal Bilgiler dersi eğitim-öğretim programı yapılandırmacı ve öğrenci merkezli

eğitim doğrultusunda yenilenmiştir.

Önemli bir ders olan sosyal bilgilerin öğrenilmesi ve öğretilmesinde

kullanılacak yöntem ve tekniklerin iyi seçilmesi, hedef öğrenci kitlesinin istekleri ve

niteliklerinin göz önünde bulundurulması, kullanılacak tekniklerin seçilmesinde daha

dikkatli davranılmasını gerektirmektedir. Kullanılacak tekniklerin niceliğinden çok

niteliğinin önemli olduğu alan uzmanları tarafından da ortaya konulmuş olup, sosyal

bilgiler için en yararlı yöntem ve tekniğin kullanılmasında, alan araştırmalarına çok

büyük sorumluluk düşmektedir. Bu çalışmayla, bireysel farklılıklar göz önünde

bulundurularak farklı öğrenme/öğretme tekniklerinin kullanıldığı eğitim/öğretim

ortamlarının oluşturulmasının öğrencilerin sosyal bilgiler dersi öğrenme düzeyleri ile

öğrenmenin yapıtaşları olan sosyal bilgiler kavramlarına ait yanılgılarının giderilmesi

üzerinde etkili olup olmadığı araştırılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda;

• Öğrencilerin farklı öğrenme stillerine sahip olduğu,

• Farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilere öğrenme stillerine uygun

öğrenme ortamlarının oluşturulması ile kavram yanılgıları ön test çalışmalarında

yüksek çıkan yanılgı düzeylerinin son test çalışmalarında olumlu yönde farklılaşarak

azaldığı,

• Yine aynı şekilde öğrencilerin sosyal bilgiler öğrenme başarılarının ön

testler bakımından düşük olduğu görülürken öğrenme stilleri doğrultusunda yapılan

eğitim etkinlikleri sonuçlarına ait son test verilerine göre öğrencilerin sosyal bilgiler

başarılarında artış olduğu görülmüştür. Buna göre; sosyal bilgiler dersinin,

öğrencilerin öğrenmede farklılık gösterebileceği gerçeğinden hareketle öğrenme

stilleri göz önünde bulundurularak yapılması ile araştırmanın deney grubunda da

görüldüğü gibi daha başarılı bireylerin yetişebileceği söylenebilir.

• Öğrenme stilleri programı doğrultusunda yapılan eğitim etkinlikleri

sonucunda deney grubu lehine azalan kavram yanılgılarının öğrencilerin demografik

değişkenlerinin (yas, cinsiyet, veli eğitim düzeyi ve veli mesleği) etkisinden

bağımsız olduğu ve öğrenme stillerine göre oluşturulan eğitim ortamlarının bu başarı

üzerinde olumlu yönde etkili gösterdiği,

• Yine aynı şekilde öğrenme stilleri programı doğrultusunda yapılan

eğitim etkinlikleri sonucunda deney grubu lehine artış gösteren sosyal bilgiler

başarıları üzerinde öğrencilerin demografik değişkenlerinin (yas, cinsiyet, veli eğitim

düzeyi ve veli mesleği) etkili olmadığı ve öğrenme stillerine göre oluşturulan eğitim

ortamlarının bu başarının elde edilmesinde etkili olduğu anlaşılmıştır.

Buna göre; öğrenme stilleri doğrultusunda yapılan eğitim etkinliklerinin

başarılı olduğu, öğrenme stillerine uygun oluşturulacak eğitim ortamlarında daha

başarılı bireylerin yetişeceği, okuduğunu anlayan, anladıklarını analiz ederek

yorumlayan bireylerin yetişmesi için bireysel farklılıkların göz önünde

bulundurulmasının önemli olduğu bu araştırmayla ortaya konulmuştur. Bu

çalışmada; farklı öğrenme stillerine sahip ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler

dersine yönelik öğrenme düzeyleri araştırılmış, sahip oldukları kavram yanılgıları

tespit edilerek çözüm önerileri üzerinde durulmuştur.