TÜBİTAK Projesi, 2018 - 2019
Bu projenin amacı ortaokul düzeyindeki öğrencilerde sık karşılaşılan akran zorbalığı
vakalarının tanımlanması ve incelenmesidir. Akran zorbalığı “bir öğrencinin bir veya daha fazla
öğrenci tarafından tekrar eden biçimde olumsuz davranışlara (fiziksel, sözel ve/veya psikolojik)
maruz kalması” olarak tanımlanmaktadır (Olweus, 1993). Araştırmalardan yola çıkarak üç tip
zorbalıktan söz edebiliriz; sosyal dışlama, fiziksel ve sözel zorbalık. Teknolojik gelişmelere
paralel olarak okullarda öğrenciler arasında yaşanan zorbalık türleri arasına “sanal zorbalık”
(cyber bullying) adıyla yeni bir zorbalık türü eklenmiştir (Ünalmış, 2012). Fiziksel zorbalık
karşınızdaki kişinin canının yanmasına, yaralanmasına ya da ölümüne neden olan, kasıtlı olarak
yapılan davranış ya da davranışlardır. Sözel zorbalık herhangi bir kişiye yönelik olarak sistemli
bir biçimde yapılan, kişinin benliğini, psikolojik ve sosyal gelişimini, ruhsal bütünlüğünü
etkileyen olumsuz yargılar, atıflar ya da sözel davranışlardır.