Farklı Deniz Suyu Sıcaklıklarında Çalışan Gemilerin Soğutma Sistemlerinin Değişken Devirli Kompresör ile Çalıştırılmasının Soğutma Performansına Etkilerinin İncelenmesi


Creative Commons License

YILMAZ O. (Yürütücü), BAŞHAN V., YİĞİT K., BAYAR H.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2018

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Eylül 2015
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2018

Proje Özeti

Bilindiği üzere Kyoto Protokolü, hidrokarbon yakıt ile çalışan enerji sistemlerinde karbon salınımını azaltmayı öngörmektedir. Mevcut teknolojiler incelendiğinde içten yanmalı motorlar, kazanlar gibi hidrokarbon esaslı yakıt tüketen sistemlerde karbon salınımını doğrudan azaltacak bir yöntem hali hazırda bulunmamaktadır. Günümüzde, karbon salınımını azaltmanın en etkin yolu yakıt tüketen sistemlerde verimliliği artırıcı yöntemler geliştirmektir. 

Enerji tüketen kara tesisleri ve ulaştırma vasıtalarında olduğu gibi son yıllarda gemilerden kaynaklanan karbon salınımının da azaltılması hedeflenmektedir.1 Ocak 2013 tarihi itibariyle IMO(International Maritime Organization) MARPOL EK VI MEPC-63 Düzenlemesi’ne göre 400 GRT ve üstü  tüm gemilerde düşük karbon salınımı ve  gemilerin verimli işletilmesi amacıyla Gemi Enerji Verimliliği Yönetim Planı’nın(SEEMP- Ship Energy Efficiency Management Plan) hazırlanması ve MARPOL EK VI MEPC.1/Circ.684 yönergesine göre verimli işletilmesinin izlenmesi amacıyla Gemi Enerji Verimliliği Operasyon Indeksi’nin (EEOI) hesaplanması zorunlu hale gelmiştir.

Gemilerde enerji tüketen bileşenlerden bir tanesi de soğutma ve iklimlendirme sistemleridir. Mevcut gemilerde soğutma sistemleri ekstrem şartlara göre ve sabit devirde çalışacak şekilde tasarlanmaktadır. Bu sistemlerde kondanserde yoğuşma için soğutucu akışkan olarak deniz suyu kullanılmaktadır. Deniz suyu sıcaklığı arttıkça soğutucu akışkanın kondenser çıkışında yoğuşmayı temin edebilmek için kompresör çıkış basıncını arttırmak gerekmektedir. Bu durumda, kompresörün çektiği güç de artmaktadır. Deniz suyu sıcaklığı düştüğünde ise soğutucu akışkanın yoğuşmasını temin edecek kompresör çıkış basıncı da düşmektedir. Bu durumda da kompresörün güç ihtiyacı azalmaktadır. Mevcut sistemlerde düşük deniz suyu sıcaklıklarında kompresör sabit devir ve sabit çıkış basıncında çalıştığından sistemdeki enerji tasarruf potansiyelinden faydalanılamamaktadır.

Bu projede değişken devirli kompresöre sahip soğutma sistemi kurulmuştur. Kompresör elektrik motorunun farklı frekans değerlerinde farklı kondenser sıcaklıkları için çalıştırılarak motor sürücüsüz çalışmaya göre enerji tasarruf potansiyeli araştırılması amaçlanmıştır.