Farklı Dış Engel Koşullarına Sahip Dersliklerde Gerekli Günışığı Aydınlığının Sağlanmasına Yönelik Öneriler: YTÜ Mimarlık Fakültesi Örneği


Yağmur Ş., Aslangiri B.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Nisan 2025
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2026

Proje Özeti

Türkiye’de tüketilen toplam enerji miktarının %20’si aydınlatma için kullanılmaktadır (Çolak, 2003). Bu enerji miktarının azaltılması ve enerjinin verimli kullanılması ülke ekonomisi için önemlidir. Türkiye Cumhuriyeti On İkinci 5 yıllık kalkınma planı hedeflerine yönelik olarak; İklim risklerine karşı, uluslararası iklim değişikliği müzakereleri, Paris Anlaşması ve Türkiye’nin Ulusal Katkı Beyanı çerçevesinde ulusal koşullar gözetilerek; sera gazı emisyonlarının azaltılması ile ilgili düzenlemelerin yapılması da araştırmanın hipotezini destekler niteliktedir.

 

Literatürde derslik yapılarında yeterli aydınlık düzeyinin sağlanması ile ilgili çalışmaların çoğunda günışığı ile yapay aydınlatma tasarımı birlikte kullanılmıştır. Günışığından yeterli miktarda yararlanabilmenin ölçüsü, öncelikle yapının bulunduğu bölgenin iklimsel koşullarına (konum), ardından günışığından yararlanma miktarını belirleyen çevredeki engellerin varlığına ve hacmin saydamlık oranına bağlıdır. Sadece günışığı ile yeterli aydınlık düzeyinin sağlamaya yönelik yapılan çalışmalarda, hacmin çevresel koşullarından dış engel mesafesinin oluşturduğu negatif duruma çözüm arayan bir çalışmaya rastlanmamıştır.

 

Bu çalışmada EN 17037 Standardı dikkate alınarak hacmin dış engel koşulları ile hacmin cephesinin saydamlık oranlarının hacimlerdeki günışığı ile yeterli aydınlık düzeyini oluşturmaya etkisi araştırılacaktır. Bu sayede farklı dış engel koşullarında tasarlanacak bir hacmin saydamlık oranının belirlenmesi ile ilgili veriler elde edilecektir. Bu çalışma için Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde iki ayrı derslik seçilmiştir (Şekil 1). Bu dersliklerden biri batı cephesinde diğeri ise doğu cephesinde bulunmaktadır. Bu dersliklerde 21 Mart, 21 Haziran, 21 Eylül ve 21 Aralık tarihlerinde yerinde ölçümler yapılacak ve DIALux programı kullanılarak aynı gün ve saatler için simülasyonlar yapılacaktır. Mevcut durumun simülasyonları ile birlikte modeldeki dış engel koşulları ve saydamlık oranları değiştirilerek günışığı standardına uygun veriler elde edilmeye çalışılacaktır. Simülasyona eklenecek farklı dış engel koşullarına veri oluşturması için İstanbul’daki eğitim yapılarında inceleme yapılacaktır.

 

Mimarlara ve mimar adaylarına ön tasarım evresinde yararlı olacak rehber niteliğindeki bu çalışma, günışığına yönelik çözümlerin pratik bir şekilde ulaşılabilir olması, günışığı aydınlığının sürdürülebilirliği, insan sağlığına olumlu etki ve çevreye katkı oluşturması açısından önem taşımaktadır. Mimari hacimlerin günışığı standardı bağlamında aydınlatılması, söz konusu bilginin toplum içinde yaygınlaşması ve enerji tüketiminin azaltılması, ülke ekonomisine katkı sağlaması açısından da önemlidir.