Bitümün Modifiye Edilerek Özelliklerinin İncelenmesi


Yardım M. S., Ulutaş D., Ulutaş H. K.(Yürütücü), Yakut Ş., Sağlam U., Bozoğlu Parto D., et al.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2021

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2019
  • Bitiş Tarihi: Mart 2021

Proje Özeti

Ülkelerin gelişmişliklerinin en önemli göstergelerinden biri ulaşım ağlarının sahip olduğu özelliklerdir. Yolların hizmet ömürleri boyunca kendilerinden beklenen performansı gösterebilmeleri için, trafik yükleri ve çevresel koşullar göz önünde bulundurularak uygun malzeme cinsinin seçilmesi oldukça önemlidir. Ülkemizde en yaygın kullanılan yol kaplama tipi esnek üstyapılardır. Esnek üstyapı kaplamalarda bağlayıcı olarak kullanılan bitüm ise, güvenlik, konfor, hizmet ömrü ve dolayısıyla maliyet açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma kapsamında, bitümün, kaplama performansındaki görevini en iyi şekilde yerine getirebilmesi ve malzeme özelliklerinin geliştirilmesi için kullanılan yöntemlerden biri olan modifikasyon işlemi uygulanacaktır. Çalışmada, saf bitüme modifiye edici katkı malzemesi olarak,farklı oranlarda Kauçuk Granül, Polyester Reçine (iki farklı tipte) ve Stiren-Butadien-Stiren (SBS) malzemelerinin ilave edilecektir. Elde edilen modifiye bitümün özelliklerinin belirlenmesi için ise laboratuvar ortamında Özgül ağırlık, Penetrasyon, Yumuşama Noktası, Frass Kırılma Noktası, Dönen İnce Film Halinde Isıtma Kaybı, Force Düktilite, Dinamik Viskozite, Elastik Geri Dönme ve Parlama Noktası deneyleri uygulanacaktır. Yol üstyapısının, trafikteki araç tekerlekleri ile temas yüzeyi olan kaplama tabakasında kullanılan karışımlardaki bitüm özelliklerinin, farklı katkı malzemeler ve bunların oranlarına bağlı olarak ne şekilde değişim göstereceğinin tespit edilmesi çalışma kapsamında hedeflenen amaçlar arasındadır.
Bitümlü kaplamaların tasarımında ve çeşitli sebeplerle (trafik yükleri, altyapı sorunları, çevresel etkiler vb.) oluşan bozulmaların değerlendirilmesinde dielektriksel özellikler de çalışma kapsamında ele alınacaktır. Bu incelemede, farklı kalınlıklarda hazırlanan malzemelerin kapasite ve enerji kayıp faktörleri geniş bir frekans ve sıcaklık aralığında değerlendirilecektir. Elde edilen performans deneyleri ve dielektrik ölçümler neticesinde, farklı oranlarda ve farklı içerikte modifiye edici malzeme kullanımına bağlı, bitüm özelliklerinin ne şekilde değişim göstereceğinin de araştırılması ve optimum hazırlama şartlarının belirlenebilmesi amaçlanmaktadır.