Yardım M. S., Ulutaş D., Ulutaş H. K.(Yürütücü), Yakut Ş., Sağlam U., Bozoğlu Parto D., et al.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2021
Ülkelerin
gelişmişliklerinin en önemli göstergelerinden biri ulaşım ağlarının sahip
olduğu özelliklerdir. Yolların hizmet ömürleri boyunca kendilerinden beklenen
performansı gösterebilmeleri için, trafik yükleri ve çevresel koşullar göz
önünde bulundurularak uygun malzeme cinsinin seçilmesi oldukça önemlidir.
Ülkemizde en yaygın kullanılan yol kaplama tipi esnek üstyapılardır. Esnek
üstyapı kaplamalarda bağlayıcı olarak kullanılan bitüm ise, güvenlik, konfor,
hizmet ömrü ve dolayısıyla maliyet açısından büyük önem taşımaktadır. Bu
çalışma kapsamında, bitümün, kaplama performansındaki görevini en iyi şekilde
yerine getirebilmesi ve malzeme özelliklerinin geliştirilmesi için kullanılan
yöntemlerden biri olan modifikasyon işlemi uygulanacaktır. Çalışmada, saf bitüme
modifiye edici katkı malzemesi olarak,farklı oranlarda Kauçuk Granül, Polyester
Reçine (iki farklı tipte) ve Stiren-Butadien-Stiren (SBS) malzemelerinin ilave
edilecektir. Elde edilen modifiye bitümün özelliklerinin belirlenmesi için ise
laboratuvar ortamında Özgül ağırlık, Penetrasyon, Yumuşama Noktası, Frass
Kırılma Noktası, Dönen İnce Film Halinde Isıtma Kaybı, Force Düktilite, Dinamik
Viskozite, Elastik Geri Dönme ve Parlama Noktası deneyleri
uygulanacaktır. Yol üstyapısının, trafikteki araç tekerlekleri ile temas
yüzeyi olan kaplama tabakasında kullanılan karışımlardaki bitüm özelliklerinin,
farklı katkı malzemeler ve bunların oranlarına bağlı olarak ne şekilde değişim
göstereceğinin tespit edilmesi çalışma kapsamında hedeflenen amaçlar arasındadır.
Bitümlü kaplamaların tasarımında ve çeşitli
sebeplerle (trafik yükleri, altyapı sorunları, çevresel etkiler vb.) oluşan
bozulmaların değerlendirilmesinde dielektriksel özellikler de çalışma
kapsamında ele alınacaktır. Bu incelemede, farklı kalınlıklarda hazırlanan
malzemelerin kapasite ve enerji kayıp faktörleri geniş bir frekans ve sıcaklık
aralığında değerlendirilecektir. Elde edilen performans deneyleri ve dielektrik
ölçümler neticesinde, farklı oranlarda ve farklı içerikte modifiye edici
malzeme kullanımına bağlı, bitüm özelliklerinin ne şekilde değişim
göstereceğinin de araştırılması ve optimum hazırlama şartlarının
belirlenebilmesi amaçlanmaktadır.