Kaya Y., Özaltın D., Erdinç B.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Özet
a) Özgün Değer: Bu araştırma üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ve bu kaygının girişimcilik ve duygusal zekâ ile ilişkisini inceleyen bir araştırmadır. Gelecek kaygısı, bireylerin somut tehditler olmaksızın huzursuz ve tedirgin hissetmeleri olarak tanımlanmaktadır. Gençlerde gelecek kaygısı, büyük ölçüde gelecekteki iş hayatlarına ilişkin endişelere yol açmaktadır, bu endişeler gelecekteki kariyerlerini, sektörlerindeki memnuniyetlerini ve olası zorlukları içermektedir. Gelecek kaygısı, girişimcilik ve duygusal zekâ gibi farklı değişkenlerle ilişkilendirilebilir. Bu çalışma, bu ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Girişimcilik, sorunlara mücadeleci bir tavır sergileme yeteneği ve emek harcama olarak tanımlanmaktadır. Gelecek kaygısı, girişimcilik özellikleri ile ilişkilendirilebileceği düşünülmektedir. Duygusal zekâ; duyguları anlama, yönetme ve işlevsel bir şekilde kullanma becerisini içerir. Bu açıdan duygusal zekâ da gelecek kaygısı ile ilişkilendirilebileceği düşünülmektedir. Bunlar, üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısını girişimcilik ve duygusal zekânın ne ölçüde yordayabileceğini inceleyen bir araştırmanın temel mantığını sunmaktadır. Bu doğrultuda, girişimcilik ve duygusal zekâ ile gelecek kaygısı arasındaki ilişkileri araştırmak amaçlanmaktadır. Ayrıca, bu çalışmanın özgün değerinden birisi, girişimcilik ve duygusal zekânın bir arada ele alınarak gelecek kaygısı ile olan ilişkinin incelendiği herhangi bir çalışmaya literatürde rastlanmamış olmasıdır.
b) Yöntem: Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile girişimcilik ve duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşmak adına örneklem olarak üniversite öğrencileri seçilmiştir. Araştırma Türkiye’de lisans öğrenimine devam eden ve ölçüt örneklem belirleme yöntemi ile belirlenen öğrencilerle gerçekleştirilecektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılacaktır. Veriler “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği”, “Üniversite Öğrencileri Girişimcilik Ölçeği” ve “Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği” ile toplanacaktır.
c) Yönetim: Çalışma süreci; ölçeklerin hazırlanması, verilerin toplanması, verilerin analizi, sonuçların raporlaştırılması şeklindedir.
d) Yaygın Etki: Bu proje, uluslararası bir kongrede bildiri olarak sunulacak, bilimsel bir dergide makale olarak yayınlanacak ve çeşitli akademik disiplinlerin faydalanabileceği bir çalışmayı temsil edecektir. Araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarını belirleyen girişimcilik ve duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi incelemektir. Projeden elde edilen bulgular, literatüre önemli katkılarda bulunacaktır. Bu nedenle, projenin sonuçları geniş bir akademik okuyucu kitlesine hitap ederek, gelecek araştırmalar için temel teşkil edecektir. Aynı zamanda öğrencilerin ve eğitimcilerin farkındalık seviyelerini artırması beklenmektedir. Ayrıca, bu araştırmanın gelecekteki çalışmalara ilham kaynağı olabileceği umulmaktadır. Araştırmanın akademisyenlere ve öğrencilere rehberlik sağlama potansiyeline sahip olduğu düşünülmektedir.