Ergenç A. T., Dalga K.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022
Bu proje kapsamında, Türkiye’de elektrikli otomobil konusunda yapılan çalışmalara destek
kazandırmak amacıyla, 2021 yılında YTU Racing takımımız tarafından üretilecek tek kişilik,
elektrikli, hafif ve yüksek performanslı yarış aracının güç aktarım sisteminin tasarımı, analizi,
üretimi, test ile validasyonu yapılacaktır.
Elektrikli araç güç aktarım sistemi hakkında bilgi verilerek başlanan çalışmada, proje kapsamında
kullanılacak aktarım sisteminin elemanlarından bahsedilmiştir. Zincir ve topolojik analizleri yapılarak
tasarlanmış dişli çarkların, yüksek performanslı ve hafif bir çözüm sunduğundan bahsedilmiştir.
Ayrıca yapısal statik, rijit dinamik ve yorulma analizlerinin de yapılırken izlenecek yöntemler
üzerinde durulmuştur.
Yöntem kısmında ilk olarak oluşturulacak sistemin ön tasarımı gösterilmiştir. Yüksek tork altında
çalışan dişlilerin güvenliği konusunda yapılacak çalışmalardan, okunan kaynaklardan, uyulacak
tavsiyelerden ve yapılacak analizlerden bahsedilmiştir. Ayrıca dişlilerin sertleştirilmesine yönelik
yapılan eloksal kaplama işlemine de değinilmiştir. Bu konudaki kaynak makalelerden bahsedilmiştir.
Yöntem kısmında son olarak akslar için yapılacak burulma test düzeneğinden bahsedilmiştir.
Burulma test düzeneği için Wheatstone köprüsü yöntemi kullanılan bir düzenek yardımı ile gerinim
ölçerden alınan gerinim verileri toplanacak ve ardından bu gerinim verileri burulma verisine
çevrilecektir.
Projedeki 3 boyutlu tasarım, tasarım, montaj, eloksal kaplama ve burulma test düzeneği gibi iş
paketlerinin ocak-haziran ayları arasındaki dağılımı yapılmıştır. Tasarım, üretim ve test
aşamalarında karşılaşılabilecek sorunlarda nasıl bir yöntem izlenilmesi gerektiğine dair risk planı
oluşturulmuştur.
Bu projenin geleceği ve Türkiye’deki elektrikli araç tasarım çalışmaları açısından performans ve
hafiflik konusunda bilimsel katkı sağlanabileceği yaygın etki tablosunda gösterilmiştir.