Tek Kişilik Elektrikli Bir Yarış Aracında Güç Aktarma Sistemi Projelendirmesi ve Burulma Test Düzeneği Tasarımı,


Ergenç A. T., Dalga K.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2021
  • Bitiş Tarihi: Mart 2022

Proje Özeti

Bu proje kapsamında, Türkiye’de elektrikli otomobil konusunda yapılan çalışmalara destek kazandırmak amacıyla, 2021 yılında YTU Racing takımımız tarafından üretilecek tek kişilik, elektrikli, hafif ve yüksek performanslı yarış aracının güç aktarım sisteminin tasarımı, analizi, üretimi, test ile validasyonu yapılacaktır. Elektrikli araç güç aktarım sistemi hakkında bilgi verilerek başlanan çalışmada, proje kapsamında kullanılacak aktarım sisteminin elemanlarından bahsedilmiştir. Zincir ve topolojik analizleri yapılarak tasarlanmış dişli çarkların, yüksek performanslı ve hafif bir çözüm sunduğundan bahsedilmiştir. Ayrıca yapısal statik, rijit dinamik ve yorulma analizlerinin de yapılırken izlenecek yöntemler üzerinde durulmuştur. Yöntem kısmında ilk olarak oluşturulacak sistemin ön tasarımı gösterilmiştir. Yüksek tork altında çalışan dişlilerin güvenliği konusunda yapılacak çalışmalardan, okunan kaynaklardan, uyulacak tavsiyelerden ve yapılacak analizlerden bahsedilmiştir. Ayrıca dişlilerin sertleştirilmesine yönelik yapılan eloksal kaplama işlemine de değinilmiştir. Bu konudaki kaynak makalelerden bahsedilmiştir. Yöntem kısmında son olarak akslar için yapılacak burulma test düzeneğinden bahsedilmiştir. Burulma test düzeneği için Wheatstone köprüsü yöntemi kullanılan bir düzenek yardımı ile gerinim ölçerden alınan gerinim verileri toplanacak ve ardından bu gerinim verileri burulma verisine çevrilecektir. Projedeki 3 boyutlu tasarım, tasarım, montaj, eloksal kaplama ve burulma test düzeneği gibi iş paketlerinin ocak-haziran ayları arasındaki dağılımı yapılmıştır. Tasarım, üretim ve test aşamalarında karşılaşılabilecek sorunlarda nasıl bir yöntem izlenilmesi gerektiğine dair risk planı oluşturulmuştur. Bu projenin geleceği ve Türkiye’deki elektrikli araç tasarım çalışmaları açısından performans ve hafiflik konusunda bilimsel katkı sağlanabileceği yaygın etki tablosunda gösterilmiştir.