Üniversite Öğrencilerinin Öz Yeterlilikleri, Depresyon ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi


Kaya Y., Kılıç M., Polat D., Çiftci E., Güzeldere İ. M.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

Özet

Öz yeterlilik bireyde değişmeyen kişisel bir özellik değildir; olay ve durumlara karşı esneyebilen, yerine göre değişebilen bir özelliktir. Akademik öz yeterlilik ise eğitim boyutuyla ilgilidir ve öğrencilerin kendi akademik yeteneklerine ve başarılarına olan inançlarıdır. Bu çalışmanın amacı akademik öz yeterlilik ile depresyon, kaygı ve çeşitli değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmanın özgün değeri birçok değişken birlikte ele alınarak kapsamlı bir çalışma ortaya konması ve öğrencilerin psikolojik durumlarını anlamaya yardımcı olmasıdır. Çalışmanın amacına uygun olarak nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeli kullanılacaktır. Çalışma süreci; literatürün taranması, ölçeklerin veri toplamak için hazırlanması, katılımcılara ulaşılarak verilerin toplanması, verilerin analizi ve yorumlanması, sonuçlandırma şeklinde yürütülecektir. Katılımcıların, Türkiye’deki çeşitli üniversitelerde öğrenim gören lisans düzeyindeki öğrencilerden ve ölçüt örneklem belirleme yöntemiyle belirlenen öğrencilerden oluşturulması planlanmıştır. Katılımcılara yaş, cinsiyet, öğrenim gördükleri lisans programı gibi bilgilerin yer aldığı kişisel bilgi formu uygulanacaktır. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde akademik öz yeterliliklerini değerlendirmede Akademik Öz yeterlilik Ölçeği, depresyon düzeylerini ölçmede Beck Depresyon Ölçeği ve kaygı düzeylerini ölçmede Durumluk- Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılacaktır. Veriler Pearson korelasyon analizi ile analiz edilecektir. Kategorik değişkenlere ilişkin veriler de t testi, ANOVA gibi karşılaştırma analizleri ile analiz edilecektir. Elde edilen bulgular, öğrencilerin akademik başarısını ve gündelik yaşamını anlamada, geliştirmesinde ve güçlendirmesinde yardımcı olacaktır. Araştırmanın yaygın etkisi; ortaya çıkacak verilerin akademik çalışmalara katkı sağlaması, uluslararası bir kongrede bildiri olarak sunulması ve bilimsel dergilerde makale olarak yayınlanması olarak hedeflenmiştir.