Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının İletişim Becerileri ile İlişkisi


Kaya Y., Ayrım S., Araç N., Hetelani A., Sağlık S.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

Özet

a)     Özgün Değer: Günümüz dünyasında yerini sağlamlaştırmış olan ve gün geçtikçe de sağlamlaştırmaya devam edecek olan kitle iletişim araçlarının, sadece Z kuşağı için değil buna maruz kalan diğer insanlar üzerinde de etkisi oldukça geniş ve kapsayıcıdır. Bir tercih değil ihtiyaç olan teknolojik aletler yaşantımızı gözle görülür bir biçimde kolaylaştırmaktadır. Fakat bu kolaylaştırmanın negatif getirileri de bulunmaktadır. Bizi diğer canlı varlıklardan ayıran iletişim becerimiz böylesine hızlı evrimleşen bir süreçte epey farklılaşma yaşamıştır. Sosyal bir varlık olan insan, iletişim kurmayı fiziksel ortamın yanı sıra sanal ortama da taşımış bulunmaktadır. Özellikle bu etkileşimlerin bir basamağı da sosyal medyadır. Sosyal medya, son çeyrek asırlık süreçte hızlı gelişimi ve değişimi üniversite öğrencilerinin pek çok amacına hitap eder olmuştur. Bu başkalaşmaya uyum sağlayamayanlar veyahut sosyal medyayı amacına yönelik kullanamayanların sorunu olan bağımlılık süreci detaylıca incelenecektir. Çalışma, bu açıdan hayatımızın güncel bir sorununa dair özgün bir bakış açısı kazandıracaktır.

b)     Yöntem: Bu çalışmanın ana amacı hayatımızın merkezinde yer alan sosyal medyanın iletişim becerimize nasıl bir etkisinin olduğunun ve bu etkilerin bağımlılık derecesini ne seviyede etkilediğinin somut veriler ile irdelenmesidir. Veri toplama aracı olan ölçekler ile somut veriler elde edilmiş olacaktır.  Araştırmanın çalışma grubu kademe fark etmeksizin üniversite lisans öğrencileridir. Araştırma katılımcıları bu ölçeklere sanal veya fiziki ortamdan erişim sağlayacaklardır. Elde edilen veriler istatistiksel analizler yoluyla bir sonuca bağlanacaktır.

c)     Yönetim: Literatür taraması, veri toplama araçlarının hazırlanması, hedef kitleye ulaşma, veri toplama araçlarının hedef kitleye sunulması, verilerin toplanması, verilerin analizi, analiz sonuçlarında elde edilen bulgular ışığında araştırmanın raporlaştırılması.

d)     Yaygın Etki: Çalışma sonucunda üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının ne seviyede olduğunu ve bu bağımlılığın iletişim becerilerine nasıl bir etkisinin olduğu sonuçlandırılacağı için bu araştırma sonuçlarına ulaşan bireyler daha da bilinçlenecektir. Bu bilinçlenme sürecinde birey araştırmadaki önerileri dikkate alırsa bağımlılıktan kurtulma evresini daha da rahat atlatabilecektir.