Göç Sonrası Uyum Süreci Kapsamında Bir Çocuk Dergisi: Muyu


Özkan S. H., Kahya H.(Yürütücü), Özgür N. B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2022
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2023

Proje Özeti

Osmanlı Türkçesi ile tarih boyunca Osmanlı Devleti sınırları içinde yaşayan Türklerin ve bu dili öğrenen yabancıların kullandığı Türkçe anlaşılır. Bu bakımdan Osmanlı Türkçesi esasen Türkçenin tarihî bir döneminin bilimsel adıdır. Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarına kadar geniş bir alanda yaşamıştır. Alfabesi Arap alfabesine dayalıdır. Özellikle 16. yüzyıldan itibaren Arapça ve Farsçadan çok sayıda kelime ve gramer unsurunu bünyesine katmıştır.
Türkiye’de 1930’lu yıllardan itibaren yükseköğretimin ilgili bölümlerinde zorunlu veya seçmeli ders olarak okutulan Osmanlı Türkçesi 2014 yılında yapılan 9. Milli Eğitim Şurası’nda oy çokluğu ile alınan karar gereğince ortaöğretim düzeyinde de okutulmaya başlanmıştır. Bu kararla birlikte Osmanlı Türkçesi eğitimine yönelik yapılan araştırmalar da artmıştır. Ancak literatürde ortaöğretim veya yükseköğretim düzeyinde öğrencilerin bu ders kapsamında karşılaştıkları sorunlar, zorluklar ve bunların nasıl giderilmesi gerektiğine odaklanan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Hâlbuki Osmanlı Türkçesi dersinin okutulmasındaki amaç, bu dersin başarılı bir şekilde öğretilebilmesidir.
Alandaki bu boşluğu doldurmak amacıyla bu çalışmada Türkiye’de ortaöğretim düzeyinde Osmanlı Türkçesi dersindeki sorunların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomonoloji) deseniyle desenlenmiştir. Veriler öğrenci ve öğretmenlerin görüşleri aracılığıyla toplanacaktır. Veriler katılımcılarla yüz yüze yapılan görüşmelerle elde edilecektir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilecektir. Katılımcılar Araştırmanın sonucunda katılımcı öğrencilerin ve öğretmenlerin Osmanlı Türkçesi dersinde yaşadıkları sorunlar kategorilere ayırılarak açıklanacaktır. Çalışmanın sonunda ders sürecinde karşılaşılan sorunların giderilmesine yönelik eğitimcilere, idarecilere ve bakanlığa yönelik önerilerde bulunulacaktır.