Uçan B. (Yürütücü), Bilsel Ç., Özden B.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2025
Mitoloji, sözlü ve yazılı geleneğin tüm unsurlarını içinde barındıran bir kavram olarak toplumların kültürel miraslarını
yansıtmak noktasında önemli bir değere sahiptir. Mitoloji, toplumdan topluma farklılık gösterebildiği gibi benzer
mitolojik ögelerin başka coğrafyalarda görüldüğü ya da sahiplenildiği de bilinmektedir. Tepegözün Batı mitolojisinde
“Kiklop” olarak anılması ya da tek boynuzlu at imgesinin dünya mitolojisinde sıklıkla yer edinmesi bu durumun
örnekleridir. Mitolojinin sanat ve tasarım değeri olarak anlam bulması önemle üzerinde durulması gereken bir
husustur. Dünya genelindeki örneklere bakıldığında pek çok çizgi animasyon yapımının mitolojiye dair unsurlardan
beslendiği görülmektedir. Miyazaki’nin Japon mitlerinden esinlenerek birçok yapıma imza attığı görülmektedir.
Avrupa çizgi sinemasında da Yunan mitolojisi sıklıkla kullanılmaktadır. Türkiye’de ise Türk mitolojisi ekseninde
geliştirilen çizgi yapımların, Dünya’daki diğer örneklerle kıyaslandığında yetersiz kaldığını söylemek mümkündür. Bu
anlamda Türk mitolojisinden yeterli ölçüde sanat ve tasarım alanlarında faydalanılmadığı görülmektedir. Bu eksiklik
doğrultusunda planlanan projeyle sanal gerçeklik ortamında ziyaret edilebilen bir Türk mitolojisi müzesi
oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu şekilde Anadolu ve Türk kültürüne ait değerler güncel teknolojik yöntemler
üzerinden temsil edilme imkânına sahip olacaktır. Yöntem olarak bilgisayar destekli modelleme, animasyon ve sanal
gerçeklik yazılımları kullanılacaktır. Literatür taraması üzerinden Türk ve Moğol mitlerinde yer alan karakterlere dair
betimlemeler temel alınarak tasarımların yapılması yoluna gidilecektir. Planlanan müze, belirli bir alan içerisinde
sunulan klasik bir müze anlayışının dışında her karakterin kendine has çevresinin (evreninin) bulunduğu bir ortam
üzerinde ve sanal gerçeklik üzerinden dünyanın herhangi bir yerinden deneyimlenebilir nitelikte hazırlanacaktır.