Türk ve Moğol Mitlerinden Esinlenilerek Sanal Müze ve Oyun Deneyimi Tasarımı


Uçan B. (Yürütücü), Bilsel Ç., Özden B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2023
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2025

Proje Özeti

Mitoloji, sözlü ve yazılı geleneğin tüm unsurlarını içinde barındıran bir kavram olarak toplumların kültürel miraslarını yansıtmak noktasında önemli bir değere sahiptir. Mitoloji, toplumdan topluma farklılık gösterebildiği gibi benzer mitolojik ögelerin başka coğrafyalarda görüldüğü ya da sahiplenildiği de bilinmektedir. Tepegözün Batı mitolojisinde “Kiklop” olarak anılması ya da tek boynuzlu at imgesinin dünya mitolojisinde sıklıkla yer edinmesi bu durumun örnekleridir. Mitolojinin sanat ve tasarım değeri olarak anlam bulması önemle üzerinde durulması gereken bir husustur. Dünya genelindeki örneklere bakıldığında pek çok çizgi animasyon yapımının mitolojiye dair unsurlardan beslendiği görülmektedir. Miyazaki’nin Japon mitlerinden esinlenerek birçok yapıma imza attığı görülmektedir. Avrupa çizgi sinemasında da Yunan mitolojisi sıklıkla kullanılmaktadır. Türkiye’de ise Türk mitolojisi ekseninde geliştirilen çizgi yapımların, Dünya’daki diğer örneklerle kıyaslandığında yetersiz kaldığını söylemek mümkündür. Bu anlamda Türk mitolojisinden yeterli ölçüde sanat ve tasarım alanlarında faydalanılmadığı görülmektedir. Bu eksiklik doğrultusunda planlanan projeyle sanal gerçeklik ortamında ziyaret edilebilen bir Türk mitolojisi müzesi oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu şekilde Anadolu ve Türk kültürüne ait değerler güncel teknolojik yöntemler üzerinden temsil edilme imkânına sahip olacaktır. Yöntem olarak bilgisayar destekli modelleme, animasyon ve sanal gerçeklik yazılımları kullanılacaktır. Literatür taraması üzerinden Türk ve Moğol mitlerinde yer alan karakterlere dair betimlemeler temel alınarak tasarımların yapılması yoluna gidilecektir. Planlanan müze, belirli bir alan içerisinde sunulan klasik bir müze anlayışının dışında her karakterin kendine has çevresinin (evreninin) bulunduğu bir ortam üzerinde ve sanal gerçeklik üzerinden dünyanın herhangi bir yerinden deneyimlenebilir nitelikte hazırlanacaktır.