Buildup Faktörlerini Hesaplayabilen Yazılım Paketinin Geliştirilmesi

İçelli O., Eyecioğlu Ö.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2015 - 2017

• Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2015
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2017

Proje Özeti

Baş döndürücü bir hızla gelişen teknoloji ile birlikte radyasyon kullanımı ve etkilerinden korunma hayati önem kazanmıştır. 1895 yılında W.C. Röntgen tarafından X ışınlarının keşfi ile başlayan radyasyon ile tanışıklığımız günümüze kadar arttırılan bilgi havuzu ile devam etmektedir. Canlılar yapay veya doğal kaynaklar sebebi ile iyonize radyasyona maruz kalmaktadır. İyonize radyasyonun olumsuz etkilerinden korunmak için radyasyon doz ve zırhlama hesaplama yöntemleri geliştirilmiştir. Bu hesaplamalarda, radyasyonun madde içerisindeki davranışının ölçüsü olan akı, şiddet, doz gibi niceliklerin en temel parametreleri EABF (Energy Absorption Buildup Factor) ve EBF (Energy Buildup Factor) parametreleridir. EABF ve EBF parametreleri, radyoterapi [1], dozimetri [2–4], ilaç [5], nükleer zırhlama [6,7], yapı sektörü [8] gibi farklı alanlarda kullanılmaktadır.

Radyasyonun kullanıldığı veya muhafaza edildiği bütün alanlarda; EABF ve EBF parametrelerine ait güvenilir ve hassasiyet derecesi yüksek bilgilere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu parametrelerin kesinliği arttıkça radyasyon hakkında yapılacak hesaplamaların kesinliği de o derece artacak ve sonuçlardaki sapmalar azalacaktır. Bu sapmaların yüksek olması bir sorun teşkil eder mi? Eğer bu soruyu malzeme bilimi açısından düşünecek olursak; üretilen bir zırh malzemesinin radyasyon soğurma özelliğinin olduğundan yüksek veya düşük hesaplandığı açıktır. Benzer şekilde, aynı parametrelerin ihmalini sağlık alanında kanserli hücrenin alacağı doz hesaplamalarında düşünürsek; yine hesaplanan dozun olması gerekenden yüksek veya düşük hesaplanmış olduğunu görebiliriz. İşte bu noktada EABF ve EBF gibi düzeltme faktörlerine duyulan ihtiyaç sürekli güncelliğini ve gelişimini sürdüren bir alan oluşturmuştur. Bu ihtiyaç ile birlikte buildup faktörlerini tespit etmek amacıyla hem deneysel hem de teorik çalışmalar hız kazanmıştır. Amerikan Nükleer Standartlar Enstitüsü tarafından ince tabakalı ve tek materyalden oluşan yapılar için buildup faktörleri hesaplanarak yayımlanmıştır (ANSI/ANS-6.4.3). Ancak böyle tek yapılı veya tek elementten oluşmuş malzemelerden daha ziyade bileşik, karışım veya çeşitli kompozitlere ait buildup faktörlerinin hesaplanması hala karmaşık fiziksel bir problemdir. Buildup hesaplayan lisanslı bir program literatürde büyük eksikliktir.

EABF ve EBF hesaplamalarının yapılabilmesi için element, bileşik, karışım veya çeşitli kompozitlere ait etkin atom numarası olarak bilinen parametrenin tayin edilmesine ihtiyacımız vardır. Etkin atom numarasını nümerik olarak hesaplayan veya hesaplamalarında gerekli olan bilgileri sağlayan bazı yazılımlar literatürde mevcuttur. İlk olarak Berger ve ekibi XCOM adını verdikleri program ile element, bileşik karışımlar için kütle soğurma katsayıları ve tesir kesitlerini hesaplamışlardır [9]. Ardından Gerward ve ekibi bu programı Windows platformuna taşımış ve WinXCom ismini vermiştir [10]. Sadece bu güncelleme ile oluşturulan program akademik çalışmalarda büyük ilgi görmüş, binlerce atıf almıştır. Ayrıca bu programın verileri ışığında tesir kesitleri oranlarından yola çıkılarak Auto Zeff ve Direct Zeff adında etkin atom numarası hesaplayan programlar literatüre kazandırılmıştır [11,12]. Bu programlar radyasyonun saçılma açısıyla olan ilişkisini ihmal ederek hesaplamalar yapmıştır. Bu ihmal aslında radyasyonun yapacağı etkileşmeleri (Compton ve Rayleigh saçılması gibi) ve dolayısıyla sonuçları etkilemektedir. Saçılma şiddetinin tespitinde en temel parametre açıdır. Bu oluşan saçılmanın doğasından gelen bir parametredir. Özellikle Rayleigh saçılması düşük saçılma açılarında baskınken Compton saçılmasının açı skalası daha geniş bir yelpazededir. Proje ekibimiz; ZXCOM adını verdiği programı oluşturarak bu alandaki hesaplama ve yaklaşımların çoğunlukla ihmal ettiği açı parametresini de dikkate almıştır. 2013 yılında kullanışlı bir grafiksel kullanıcı ara yüz ile sunulan ZXCOM programı www.photon.yildiz.edu.tr/zxcom.php ve www.photon.gelisim.edu.tr/zxcom.php web adreslerinde yayınlanmaktadır. ZXCOM programı kullanılarak proje ekibinin SCI’de yayımlanan iki çalışması mevcuttur [13,14].

Bu projede radyasyonun etkileşme açısını dikkate alan, farklı geometrilerde uygun hesaplamalar yapabilen ve deneysel sorgulamaya fırsat veren, kullanıcı arayüzlü BXCom ismini verdiğimiz lisanslı bir yazılım geliştirmeyi hedeflemektedir. BXCom programında tipik veri tabanlarının aksine Rayleigh ve Compton saçılmalarına dayanan bir veri tabanı kullanılacaktır. Bu yönüyle önceki açıya bağlı olmayan etkin atom numarası hesaplama programlarından farklılığa ve özgünlüğe sahiptir. Ayrıca BXCom ile sadece etkin atom numarası değil, şuana kadar literatüre kazandırılmamış Buildup Faktör hesaplama kısmını da entegre edeceğiz. BXCom kişisel bilgisayarlara (PC) entegre 32 Bit ve 64 Bit MS Windows® platformlarında çalışılabilen, grafiksel kullanıcı ara yüzüne (GUI) sahip bir bilgisayar programı olacaktır. Hesaplamalar, 1 keV ile 100 GeV arasındaki foton enerji değerleri ve 0 ile 180 derece saçılma açıları için yapılabilecektir. Projenin işleyişi başlıca dört kısımdan oluşacaktır. İlk aşamada BXCom programının veri tabanını oluşturulacaktır. İkinci aşamada Rayleigh ve Compton saçılmalarından yola çıkılarak etkin atom numarası ve buildup faktörlere ulaşılacak olan yöntem ve metodoloji kodlanacaktır. Üçüncü aşama programın kullanıcı ve çıktı arayüzü tasarlanacaktır. Dördüncü kısımda ise programımızın lisans, online ortama sunuluş ve tanıtımını yapılacaktır. Projenin toplam süresinin takriben 1/3’ü ilk kısma, 1/3’ü ikinci kısma, 1/3’ü de üçüncü ve dördüncü kısımlara ayrılmaktadır. Projemizin verilen sürede, verimli bir şekilde işleyebilmesi için proje yürütücüsünün yanında bir bursiyer ve iki araştırmacı görevlendirilmesinin gerekliliği görülmektedir.

Sonuç olarak öngördüğümüz proje; radyasyon ve doz alanlarında ihtiyaç duyulan hesaplamalara yeni bir soluk getirecek. Ortaya koyacağı yeni perspektif ile hem akademi dünyasına hem de radyasyon alanındaki çalışmalara farklı yöntem ve veri katkısı sağlayacaktır.