ÖZEN H. (Yürütücü), GÜNDOĞAN F., SARAÇOĞLU A., MALTAŞ A.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020
Ulaşım ağı
üzerinde yer alan kavşaklar, yol ağı kapasitesi ve trafik güvenliği açılarından
önemli yol elemanlarıdır. Kavşaklarda performans ya da hizmet düzeyi, kavşağın
hizmet ettiği toplam taşıt sayısı veya kavşağın sebep olduğu taşıt başına
gecikmeler ile belirlenmektedir. Kavşak gecikmeleri; işletme koşullarına bağlı
kavşak denetim biçimi, sinyal süresi, taşıt ve yaya talebi gibi değişkenlerin
yanı sıra, kavşak türü, geometrisi, kavşak yakınında bulunan toplu taşıma durak
tür ve konumları, yol kenarı parklanmalar gibi parametrelere bağlı olarak
hesaplanmaktadır.
Bu proje
kapsamında Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) verileri kullanılarak sinyalize
kavşakların etrafında yer alan toplu taşıma durak konumu ve türünün kavşak
gecikme süresine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, Denizli il sınırları
dâhilinde farklı durak konum ve tiplerine göre kavşaklar belirlenmiştir. Bu
kavşaklar üzerinde seyahat süresi ve kavşak gecikmelerinin hesaplanmasına
yönelik olarak Ultra Yüksek Frekans Radyo Frekansı ile Tanımlama (Ultra-High
Frequency Radio Frequency Identification: UHF-RFID) okuyucu ve Loop Dedektör
verileri toplanarak kavşak gecikmeleri hesaplanmıştır. Ayrıca belirlenen
kavşaklardan geçen toplu taşıma hatlarına ait GPS destekli konum verileri
(Automatic Vehicle Location - AVL) ile birlikte durak konum ve türlerine
ilişkin veriler elde edilmiştir. Böylelikle durak ve kavşakların toplu taşıma
hatları tarafından ne sıklıkta kullanıldığı belirlenmiştir. Elde edilen tüm bu
veriler ile bir veri tabanı oluşturulmuştur ve Doğrusal Regresyon, M5P Karar
Ağacı, K-En Yakın Komşu (KNN) ve Yapay Sinir Ağları (YSA) yöntemleri
kullanılarak geliştirilen 4 farklı model ile gecikme süreleri tahmin
edilmiştir. Yararlanılan bu modellerin her birinin doğruluklarının yüksek
olduğu ve gecikme tahmini için kullanılabilir oldukları görülmüştür.