TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Bu proje, Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) Türkiye’de faaliyet gösteren firmaların ihracat performanslarına etkisini yaygın ve yoğun marjda olmak üzere iki şekilde incelemektedir. Bu amaca yönelik olarak öncelikle BİT’in, firmaların ihracat pazarına girme davranışlarına etkisinin olup olmadığı analiz edilecektir. İkinci olarak da halihazırda ihracatçı olan firmaların ihracat performanslarına odaklanılacaktır. Ekonometrik analiz için Türkiye İstatistik Kurumu tarafından hazırlanan Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, Dış Ticaret İstatistikleri, Sektör Bilançoları İstatistikleri, Yıllık Sanayi ve Hizmet İstatistikleri, Yıllık İş Kayıtları Çerçevesi olmak üzere beş mikro veri setinin birleştirilmesi ile oluşturulan ve 2009-2019 dönemini kapsayan panel veri seti kullanılacaktır. Yaygın marjda ihracat modeli dinamik probit model ile tahmin edilecektir. Yoğun marjda ihracat modelinde ise ihracat performansını firmanın ihracat satışlarının toplam satışları içindeki payı ile ölçtüğümüz için kesirli probit model kullanılacaktır. Veri setinde firmaların faaliyet gösterdiği il bilgisinin bulunması bize ayrıca ihracat performansının bölgelere göre nasıl değiştiğini analiz etme imkânı da vermektedir. Ayrıca firmaların yapmış oldukları ihracatı teknoloji düzeylerine göre sınıflandırarak BİT’in etkisinin ihraç edilen ürünlerin teknolojik düzeylerine göre nasıl farklılaştığını da incelemiş olacağız. Böylece, Türkiye gibi kronik cari açık problemi yaşayan bir ülke için firmaların ihracat pazarına girmesinde ve/veya ihracat miktarlarını artırmasında BİT’in rolünü ve önemini göstermeyi hedeflemekteyiz. Bunun yanında projenin çıktılarının, bölgesel eşitsizliklere ve ihraç yapılan ürünlerin teknoloji düzeylerine dair ampirik bulgular sunması, politika yapıcıların bu alanlara ilişkin alacağı kararlara girdi sağlayacaktır.