Aydın Akgün F., İrdem S.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022
Teknoloji çevrelerinde uzun zamandan beri bahsini sıkça duymaya alıştığımız sürücüsüz araçlar veya diğer bir
deyişle otonom araçlar, yakın geleceğin taşıt araçları olma yolunda hızlı bir şekilde ilerliyor. İnsan faktörünün
olmadığı otonom araçların, karayolu trafiğini sürücülü araçlara göre çok daha güvenli bir hale getirmesi
bekleniyor. Geleceğin ulaşım sistemi olarak kabul edilen bu araçlar, içerisinde bulundurdukları otomatik kontrol
sistemleri sayesinde bir sürücüye ihtiyaç duymadan yolu, trafik akışını ve çevresini algılayarak seyir halinde
gidebilen otomobiller olup; radar, lidar, GPS, odometri, bilgisayar görüşü gibi teknolojiler ve teknikler kullanarak
çevresindeki nesneleri algılayabilmektedir. Otonom araçların sınıflandırılması için bir otonom araç cetveli
geliştirilmiştir. Otonom seyir kontrolüne sahip araçlar, 1. seviye otonom araç olarak kabul edilir. Şerit hizalama gibi başka bir
sürücü destek özelliği ile birleştirildiğinde, araç 2. seviye otonom bir araç olarak kabul edilir. Adaptive Cruise
Control tam olarak özerklik sağlamaz: sistem sürücüye sadece biraz yardım sağlar, ancak aracı tek başına
yönetme özelliği yoktur.
Karayolu sürüşü sırasında sürücü için en kritik zorluklardan birisi, çevredeki araçlara veya karayolu trafiğine
göre güvenli mesafeyi korumak için araç hızını sürekli olarak ayarlamaktır. [1] Güvenli bir mesafenin ihmal
edilmesi, özellikle yüksek hızlarda ölümcül çarpışmalara neden olabilir. Bu nedenle, araba hızı öndeki aracın
hızına ve katlanma mesafesine göre sorunsuz ve verimli bir şekilde adapte edilmelidir. Biz bu proje ile aracın
hızını otomatik olarak ayarlayabilmesini ve öndeki araç ile takip mesafesini en iyi şekilde koruyabilmesini
sağlamaktayız. Ayrıca tasarladığımız bu sistem sürüş konforunu artırabilir, trafik sınırlarını genişletebilir, sürüş
hatalarını ve yakıt tüketimini en aza indirebilir.
Projeye ilk olarak aracın öndeki araca göre mesafesinin belirlenmesi ile başlanacaktır. Bunu yaparken araç
üzerine yerleştirilmiş sensörlerden gelen veriler okunacak ve gerekli teknik işlemler ile bu verilerin analizi
yapılacaktır. Daha sonra aracın öndeki araca göre hız kontrolünün sağlanması planlanmıştır. Bunun için CAN
Bus haberleşme protokolü kullanılacak olup alt sistemlerle haberleşme bir bilgisayar veya raspberry pi yardımı
ile yapılacaktır. Adaptive Cruise Control sistemindeki mesafe kontrolünün devreye girmesi için öndeki araçla
mesafenin sürücü tarafından belirlenen değerden daha az olması gerekir. Eğer mesafe sürücü tarafından
belirlenen değerden fazlaysa Adaptive Cruise Control sistemindeki mesafe kontrolü yerine hız kontrolü
devrededir. [2]
Adaptive Cruise Control Sistemi öncelikle prototip bir araçta gerçekleştirilecek olup daha sonra diğer binek
araçlarda kullanılmak üzere uygun hale getirilmesi hedeflenmektedir. Gerçekleştirilecek projenin otomotiv
sektörüne büyük bir katkı sağlaması beklenmektedir.