Otonom Araç Adaptive Cruise Control Tasarımı


Aydın Akgün F., İrdem S.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2021
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2022

Proje Özeti

Teknoloji çevrelerinde uzun zamandan beri bahsini sıkça duymaya alıştığımız sürücüsüz araçlar veya diğer bir

deyişle otonom araçlar, yakın geleceğin taşıt araçları olma yolunda hızlı bir şekilde ilerliyor. İnsan faktörünün

olmadığı otonom araçların, karayolu trafiğini sürücülü araçlara göre çok daha güvenli bir hale getirmesi

bekleniyor. Geleceğin ulaşım sistemi olarak kabul edilen bu araçlar, içerisinde bulundurdukları otomatik kontrol

sistemleri sayesinde bir sürücüye ihtiyaç duymadan yolu, trafik akışını ve çevresini algılayarak seyir halinde

gidebilen otomobiller olup; radar, lidar, GPS, odometri, bilgisayar görüşü gibi teknolojiler ve teknikler kullanarak

çevresindeki nesneleri algılayabilmektedir. Otonom araçların sınıflandırılması için bir otonom araç cetveli

geliştirilmiştir. Otonom seyir kontrolüne sahip araçlar, 1. seviye otonom araç olarak kabul edilir. Şerit hizalama gibi başka bir

sürücü destek özelliği ile birleştirildiğinde, araç 2. seviye otonom bir araç olarak kabul edilir. Adaptive Cruise

Control tam olarak özerklik sağlamaz: sistem sürücüye sadece biraz yardım sağlar, ancak aracı tek başına

yönetme özelliği yoktur.

Karayolu sürüşü sırasında sürücü için en kritik zorluklardan birisi, çevredeki araçlara veya karayolu trafiğine

göre güvenli mesafeyi korumak için araç hızını sürekli olarak ayarlamaktır. [1] Güvenli bir mesafenin ihmal

edilmesi, özellikle yüksek hızlarda ölümcül çarpışmalara neden olabilir. Bu nedenle, araba hızı öndeki aracın

hızına ve katlanma mesafesine göre sorunsuz ve verimli bir şekilde adapte edilmelidir. Biz bu proje ile aracın

hızını otomatik olarak ayarlayabilmesini ve öndeki araç ile takip mesafesini en iyi şekilde koruyabilmesini

sağlamaktayız. Ayrıca tasarladığımız bu sistem sürüş konforunu artırabilir, trafik sınırlarını genişletebilir, sürüş

hatalarını ve yakıt tüketimini en aza indirebilir.

Projeye ilk olarak aracın öndeki araca göre mesafesinin belirlenmesi ile başlanacaktır. Bunu yaparken araç

üzerine yerleştirilmiş sensörlerden gelen veriler okunacak ve gerekli teknik işlemler ile bu verilerin analizi

yapılacaktır. Daha sonra aracın öndeki araca göre hız kontrolünün sağlanması planlanmıştır. Bunun için CAN

Bus haberleşme protokolü kullanılacak olup alt sistemlerle haberleşme bir bilgisayar veya raspberry pi yardımı

ile yapılacaktır. Adaptive Cruise Control sistemindeki mesafe kontrolünün devreye girmesi için öndeki araçla

mesafenin sürücü tarafından belirlenen değerden daha az olması gerekir. Eğer mesafe sürücü tarafından

belirlenen değerden fazlaysa Adaptive Cruise Control sistemindeki mesafe kontrolü yerine hız kontrolü

devrededir. [2]

Adaptive Cruise Control Sistemi öncelikle prototip bir araçta gerçekleştirilecek olup daha sonra diğer binek

araçlarda kullanılmak üzere uygun hale getirilmesi hedeflenmektedir. Gerçekleştirilecek projenin otomotiv

sektörüne büyük bir katkı sağlaması beklenmektedir.