HOTAMAN D. (Yürütücü), ÖZCAN E.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2024
Ailede başlayan toplumsallaşma süreci, eğitim kurumlarıyla devam eder. Birey eğitim sürecinde kaldıkça, toplumsal değerlerini kazanarak, toplumsal devama katkı sağlar. Böylece birey, o toplumun bir ferdine dönüşür. Toplumsal değerler, uzun bir toplumsal yaşam süzgecinden geçerek oluşurlar. Değerler beğenilere göre tercih edilen şeyler olmaktan çok, bireyin çevresi ile etkileşimini sağlayan az çok kesin ve sistematik yaşamsal düzeni sağlayan fikirlerdir. Bu değerlerin benimsenmesinde, okul ve onun işleticisi konumunda olan öğretmen önemli bir yer tutar. Öğretmenlik mesleğinin toplumsal rolü ve birey üzerindeki gücü nedeniyle, öğretmenlerin o toplumda geçerli olan ulusal ve evrensel yaşayan değerleri bilmesi ve onlara sahip olması beklenir. Bu araştırmayla, YTÜ Eğitim Fakültesi öğrencilerinin, yaşayan değerler olarak tanımlanan bu değerlere sahip oluş düzeyleri hakkında bir bilgi sahibi olunacaktır. Araştırma betimsel nitelikte olup yöntem olarak, tarama modellerinden tekil tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma, öğretmen olacak öğrencilerin yaşayan değerlere sahip olma düzeylerini araştırması açısından özgündür. Bu araştırmanın amacı, “YTÜ Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yaşayan Değerlere Sahip Oluş düzeylerinin bazı demografik özelliklerine göre incelemektir”. Bunun için Avrupa Değerler Eğitimi Programında yer alan 12 değeri yoklayan beşli (5) Likert tipi “Değerler Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” hazırlanarak, her kademeden (1., 2., 3. ve 4.sınıflardan), bölümden, ABD ve BD’lından gönüllü yeter sayıda öğrenciye uygulanarak, araştırmanın verileri toplanacaktır. Bunun için Avrupa Değerler Eğitimi Programında yer alan 12 değeri kapsayan beşli (5) Likert tipi "Değerler Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” hazırlanarak, her kademeden gönüllü yeter sayıda YTÜ Eğitim Fakültesi öğrencisine uygulanacaktır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem türlerinden “kolay ulaşılabilir durum örneklemesi” kullanılacaktır. Veriler, uygun istatistiki programlarla/yazılımlarla analiz edilerek, iki değişkenliler için t-testi, çoklu değişkenler için ise ANOVA ve farklılıkların kaynağı/yönü, Tukey HSD testi yapılarak belirlenecektir.
ABSTRACT
The socialization process that starts in the family continues with educational institutions. As
the individual remains in the education process, he/she gains social values and contributes to
social continuity. Thus, the individual becomes a member of that society. Social values are
formed through the filter of a long life. Values are not things that are preferred according to
taste, but rather principles of life that provide a more or less definite and systematic vital order
that enables the individual to interact with his/her environment. The school and the teacher as
its operator play an important role in the adoption of these values. Due to the social role of the
teaching profession and its power over the individual, teachers are expected to know and
possess the national and universal living values that are valid in that society. The school, as
the center of deliberate acculturation, equips children from different socio-economic and
educational backgrounds with socially approved knowledge, skills, habits, attitudes, and
values, and equips them for the requirements of social life. While educating individuals,
educational institutions also contribute to social continuity and cultural richness. The aim of
this research is to examine the level of YTU Faculty of Education Students' possession of the
twelve (12) values in the European Living Values Education Program. In this respect, the
research is a quantitative study in survey type and was conducted with 474 undergraduate
students who agreed to participate in the research. According to the statistical analysis of the
data obtained from the research, students assessed their level of value based on their
perceptions. The findings revealed significant differences in the total value scores among
YTU Faculty of Education students. Specifically, female students were found to have higher
value scores compared to male students. And students studying science and Turkish language
teaching had higher value scores compared to students in other departments, such as Science
Teaching and Turkish Language Teaching.