Engelli Bireyler için İstanbul Şehir içi Otobüs Taşımacılığı Hizmet Kalitesi Ölçümü


AKYILDIZ ALÇURA G. (Yürütücü), YILMAZ M. O., KUŞAKCI GÜNDOĞAR S. Ş., Varer A., KARADAĞ T., DEĞER ŞİTİLBAY B., et al.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2022
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2023

Proje Özeti

Bu araştırma İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı olarak İETT (İstanbul Tramvay Troleybüs İşletmeleri) tarafından sunulan Şehir içi Otobüs Taşımacılığı hizmet kalitesinin engelli kullanıcılar açısından tanımlanmasını ve ölçülmesini esas almaktadır. Araştırmanın amacı, kamusal ulaştırma hizmetini kullanan engelli bireylerin otobüs hizmetine dair bekledikleri ve algıladıkları hizmet kalitesini ölçmek ve yorumlamaktır. Gelişmiş ekonomilerde hizmet sektörü, ekonomiye sadece hizmetin üretimi ile katılmaz, üretimle birlikte yaşamsal refahın gelişmesine de katkıda bulunur. Bu nedenle kamusal hayatın önemli bir parçası olan ulaştırma sektöründe, hizmetten yararlanan bireylerin hizmete dair algıları da toplumsal refahın arttırılmasında büyük önem taşımaktadır.

Ulaştırma hizmetlerinden yararlanan engelli bireyler, hizmetten faydalanan popülasyon arasında daha fazla desteğe ihtiyaç duyan, hassas bir kitleyi oluşturmaktadır. Engelli bireylerin ulaştırma hizmetinden yararlanabilmeleri için ulaştırma sistemlerinin fiziksel koşulları, ülkemizde ilgili kanunlar ve yönetmeliklerle herkes için erişilebilir hâle getirilmiş ve tasarım standartlarının uygulanması zorunlu kılınmıştır. Bu nedenle bu hassas kitleyi oluşturan engelli bireylerin şehir içi otobüs taşımacılığı hizmetinden ne şekilde faydalanabildikleri ve hizmete dair algılarının durumu araştırılmak istenmektedir.

Ulaştırma hizmeti, soyut ve eş zamanlı tüketilerek doğrudan hizmet kalitesinin etkisiyle belirlenen, toplumsal hayatın refah algısının oluşmasında önemli bir parçayı oluşturmaktadır. Ulaştırma sistemlerinin diğer tüm sistemlerde olduğu gibi sürdürülebilirliği, sistemin kullanıcısı olan yolcuların memnuniyetine ve dolayısıyla sadakatine bağlıdır. Tercih yapma olanağı olan ya da olmayan yolcu, sunulan hizmetten memnun kalmazsa başka bir ulaştırma sistemini kullanmaya yönelecektir. Proje kapsamında hazırlanacak olan anket çalışması ile yolcuların sistem bileşenlerine ilişkin algıları ve beklentileri elde edilecek ve sistemle ilgili memnuniyet ve beklenti ölçümleri gerçekleştirilecektir.