Sağın A., Kaya Z., Akkuş N., Yılmaz E., Petek R., Özcan B.
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2021 - 2022
Günümüzün rekabetçi havacılık ortamında, yüksek performans ve hafifliğe sahip uçakların tasarlanması
ve üretilmesi ve bu bağlamda yeni üretim süreçleri ve yeni üretim malzemelerinin bulunması oldukça
önemlidir. Bu malzemelerden biri, temelde çok ince alüminyum levhalardan ve uygun yapısal camdan
yani S2 katmanlarından oluşan hibrit kompozit malzemeler olan cam takviyeli alüminyum laminatlar
yani Glare'dir. Glare, yüksek darbe dayanımı ve yorulma özellikleri nedeniyle uçağın kanat ve gövde
kaplaması ve kargo tabanı gibi farklı bölümlerinde kullanılmaktadır. Açık literatürdeki tüm çalışmalarda
düşük hızda darbe testinin oda sıcaklığında yapıldığı belirlenmiştir. Çok farklı iklim bölgelerinde görev
yapan uçaklara düşük hız etkisinin ortam sıcaklığından etkileneceği düşünülmektedir. Hipotez olarak
düşük hızlı çarpmanın neden olduğu hasarın yüksek ve düşük ortam sıcaklıklarından etkileneceği
düşünülmektedir. Farklı sıcaklıklarda yapılacak düşük hız darbe testinin sonuçları incelenerek
istatistiksel modelleme kullanılarak formüle edilmeye çalışılması beklenmektedir. Bu araştırma
kapsamında gelecekte yapılacak çalışmalar olarak, farklı sıcaklıklarda (-55 ve +90 Santigrat Derece),
farklı enerji seviyelerinde ve farklı kalınlıklarda ASTM standartlarına göre hazırlanan numunelere
düşük hızlı darbe uygulanacaktır. Literatürden farkı, Glare malzemeleri için, Glare malzemesinin
sıcaklığının daha önce hiç çalışılmamış olan düşük hızlı darbe üzerindeki etkisinin araştırılması
beklenmektedir.