Mimari Tasarım Sürecinde Anlatıma Yönelik Bir Model Önerisi


Söylemez N.(Yürütücü), Kasımoğlu S. G., Darçın P.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2021
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2022

Proje Özeti

Mimarlık eğitiminde tasarım stüdyosunda öğrencinin proje süreci boyunca aldığı kararların her birini neden aldığını ve etkilendiği noktaların her birini açık bir şekilde yürütücü öğretim üyesine, arkadaşlarına ve jüri üyelerine aktarması beklenir. Stüdyo sürecinde genellikle, ara ve final jürilerinde ve bazı diğer derslerde sunumun belirli kriterlerde iki veya üç boyutlu çizimleri / perspektifleri vb. içeren, çoğu zaman yazılı – sözlü ifadelerle ve maketle desteklenen paftalar aracılığıyla yapılmaktadır. Meslek yaşamında da olmasıyla beraber özellikle eğitim sürecinde, üretilen tasarım ürünlerinin karşı tarafa iletişim sorunları gerçekleşmeden, tasarım sürecine uygun, doğru ve etkili şekilde anlatılması için anlatım kurgulanmalı; neyi, nasıl, hangi sırada, hangi araçlarla ve ne tür ortamlarda aktarılacağı düşünülmelidir. Literatürde mimari sunum tekniklerine yönelik çalışmalar bulunmasına rağmen bu çalışmaların kapsamları güncel sunum teknikleri açısından sınırlı kalmaktadır. Yapılması planlanan çalışma, farklı disiplinlerdeki (grafik tasarımı, görsel iletişim, medya, psikoloji...) çalışmalardan yararlanılarak belirtilen eksikliği gidermek üzere, öğrenci tarafından anlaşılabilir, adımları kolaylıkla takip edilebilir, tasarımın hangi aşamasında olursa olsun projeye özgü ilkeleri ortaya koyacak sistemli bir model oluşturulmasını amaçlamaktadır. Oluşturulan modelin örnek bir proje üzerinde sınanması ve etkisinin ölçülmesi için anketler, röportajlar ve atölye çalışmaları düzenlenmesi planlanmaktadır. Çalışmada mimarlık eğitiminin hedefleri doğrultusunda sunumlarda gerekli olan bilgi ve yönergelerin ulaşımı için herkese açık etkileşimli bir paylaşım ve tartışma platformu kurulması hedeflenmektedir. Çalışma çıktılarının özgün bir değer oluşturarak literatüre katkı, ülke genelinde mimarlık öğrencilerine önemli bir destek, sunum konusunda farklı kişilerle etkileşime girilip tartışma imkânı, proje koşulları ve aşaması ne olursa olsun duruma uygun sunum teknikleri geliştirmesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.