MRO-OPTİMİZER: UÇAK BAKIMI OPTİMUM ÇİZELGELEME SİSTEMİ


Güler M. G., Yağız İ. İ.

TÜBİTAK Projesi, 2016 - 2018

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2016
  • Bitiş Tarihi: Mart 2018

Proje Özeti

Havayolu ve BOY (Bakım, Onarım ve Yenileme) şirketleri Sürekli Uçuşa Elverişlilik konusundaki sorumluluk ve görevlerini SHO' (Sivil Havacılık Otoritesi) nun sürekli denetimi altında yerine getirirler. Havayolu şirketleri, BOY hizmetlerinin mümkün olabilecek en kısa sürede, kendilerine en uygun zamanlarda ve maliyet etkin olarak yapılmasını isterler. Ancak bir uçağın bakımı, 2-5 hafta sürebilen, 1000'e yakın rutin ve 500e yakın rutin olmayan bakımlar içeren ve 100lerce kalifiye teknisyenin binlerce adam saat harcadığı bir süreçtir. Bu proje ile, uçak bakımlarının mevcut kaynaklarla zamanında tamamlanması ve maliyetin en optimum şekilde oluşmasını çizelgeleyen bir yazılım geliştirilmesi ve BOY firmalarına hitap ederek yurt içi ve yurt dışında pazarlanabilecek bir çözümün gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir.

Emniyetli, etkin ve ekonomik bir bakım hizmeti, bakım faaliyetlerinin bir sistem içinde kontrol altında tutulmasıyla mümkündür. Uçuş emniyeti binlerce halkadan oluşan bir zincirdir. Zincirin halkalarından biri zayıflar veya koparsa kaza kaçınılmaz olur. Bu halkalardan biri ve en önemlisi de bakım-onarım-yenileme (BOY) hizmetleridir. Bakımın etkinliği, teçhizatı, onarılmış, faal, uygun konfigürasyonda ve istenilen bir zaman dilimi içerisinde ve optimum maliyette hizmete verebilmesiyle ölçülür. Bakımın kalitesi, bakımı yapan kişilerin eğitimine bağlıdır. Bu çalışmada uçakların bakımları sırasında bilgi yoğun süreçlerdeki personelin doğru zamanda ve doğru yerde kullanılması ve bu kişilerin performansından maksimum şekilde yararlanılmasına yönelik problemlerin yöneylem modelleriyle çözümünü sağlayan bir yazılım geliştirilmiştir.


BOY'ların kullandığı mevcut sistemlerin hemen hepsi, işlem bazlı (transactional based) olarak çalışmaktadır, yani sistem herhangi bir "akıllı" öneride bulunmaz. BOY'lar harici diğer proje yönetimi yazılımlarının ise BOY'lara uygulaması zor ve çoğu critical path management gibi çok temel algoritmalar ile çalışır. Proje ile geliştirilecek yazılımı bunlardan ayıran en temel önemli özellik, karma tamsayılı programlama modeli üzerine kurulacak olan bir optimizasyon motoruna sahip olmasıdır. Sistem böylece her türlü kaynağı optimum şekilde kullanacak şekilde planlama yapabilmektedir.

Projenin tamamlanması ile bu amaçlara yönelik bir çözüm geliştirilmiş olup Türkiye'nin havacılık sektöründeki en iddialı şirketi Türk Hava Yollarının BOY kuruluşu Turkish Technic tarafından değerlendirilmeye alınmıştır ve projenin bir an once devreye sokulması konusunda ortaklık da dahil olmak üzere görüşmelerimiz başlamıştır. Ayrıca Türkiye'nin en gurur verici girişimlerinden Atak helikopterlerini üreten TAI (Turkish Aviation Industries) ve Savunma Bakanlığına bağlı Kayseri'deki uçak bakım merkezinde yapılan sunumlar neticesinde bu kuruluşların milli bir çözüm arayışına da cevap verebileceği konusunda geri bildirim alınmıştır. Halen bu kuruluşlar ile bu çalışma neticesinde gerçekleştirilen yazılımın pilot çalışmalarına başlanması konusunda planlamalar ve çalışmalar yapmaktayız.