AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ KAPSAMINDA TOPLU TAŞIMA DURAK TÜR VE KONUMUNA BAĞLI KAVŞAK GECİKME SÜRESİ HESABI


ÖZEN H. (Yürütücü), GÜNDOĞAN F., SARAÇOĞLU A., MALTAŞ A.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2019
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2020

Proje Özeti

Ulaşım ağı üzerinde yer alan kavşaklar, yol ağı kapasitesi ve trafik güvenliği açılarından önemli yol elemanlarıdır. Kavşaklarda performans ya da hizmet düzeyi, kavşağın hizmet ettiği toplam taşıt sayısı veya kavşağın sebep olduğu taşıt başına gecikmeler ile belirlenmektedir. Kavşak gecikmeleri; işletme koşullarına bağlı kavşak denetim biçimi, sinyal süresi, taşıt ve yaya talebi gibi değişkenlerin yanı sıra, kavşak türü, geometrisi, kavşak yakınında bulunan toplu taşıma durak tür ve konumları, yol kenarı parklanmalar gibi parametrelere bağlı olarak hesaplanmaktadır.

Bu proje kapsamında Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) verileri kullanılarak sinyalize kavşakların etrafında yer alan toplu taşıma durak konumu ve türünün kavşak gecikme süresine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, Denizli il sınırları dâhilinde farklı durak konum ve tiplerine göre kavşaklar belirlenmiştir. Bu kavşaklar üzerinde seyahat süresi ve kavşak gecikmelerinin hesaplanmasına yönelik olarak Ultra Yüksek Frekans Radyo Frekansı ile Tanımlama (Ultra-High Frequency Radio Frequency Identification: UHF-RFID) okuyucu ve Loop Dedektör verileri toplanarak kavşak gecikmeleri hesaplanmıştır. Ayrıca belirlenen kavşaklardan geçen toplu taşıma hatlarına ait GPS destekli konum verileri (Automatic Vehicle Location - AVL) ile birlikte durak konum ve türlerine ilişkin veriler elde edilmiştir. Böylelikle durak ve kavşakların toplu taşıma hatları tarafından ne sıklıkta kullanıldığı belirlenmiştir. Elde edilen tüm bu veriler ile bir veri tabanı oluşturulmuştur ve Doğrusal Regresyon, M5P Karar Ağacı, K-En Yakın Komşu (KNN) ve Yapay Sinir Ağları (YSA) yöntemleri kullanılarak geliştirilen 4 farklı model ile gecikme süreleri tahmin edilmiştir. Yararlanılan bu modellerin her birinin doğruluklarının yüksek olduğu ve gecikme tahmini için kullanılabilir oldukları görülmüştür.