Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÖKHAN BUNSUZ
Danışman: Togan Tong
Özet:
Teknolojinin, hızla gelişen yapısıyla, bireylerin ve toplumların
hayatında yeri ve etkinliği büyük bir ivmeyle artmaktadır. Teknolojinin
gelişim hızı ve yarattığı yeni iletişim mecraları, yeni fikirlerin her
türlü alanda uygulanabilir formlarını üretmeye başlamaktadır. AG (AG) de
bu yeni fikirlerden biridir. AG, gerçek dünyayı ve bilgisayar ürünü
sanal dünyayı bir araya getiren ve gerçek dünyadan kopmadan
dijital(sanal) dünya ile etkileşime geçilmesini sağlayan bir araçtır.
AG 1970'li yıllardan günümüze teknolojinin gelişmesiyle değişmiş ve
evrilmiştir. Bunun yanı sıra teknolojinin nerdeyse her alanını açıkça
geliştirmekte ve yenilemektedir. AG'yi kullanarak akıllı cihazlar
aracılığıyla iki boyutlu görselleri ya da sergilerde yer alan unsurları
hareketli ya da kısa bir animasyonla zenginleştirmek, video ekleyerek
ilgi çekici bir deneyim sunmak mümkün olmaktadır. Teknolojiye karşı
oluşan bu eğilimler birçok alanda olduğu gibi sergileme yöntemlerinde de
yenilikçi yaklaşımların ortaya çıkmasını sağlayıp, sanatçıların ve
tasarımcıların yaratıcı sınırlarını genişletmelerine de olanak
sağlamaktadır. Bunun gibi avantajlarıyla AG, bir sergileme yöntemi
olarak her geçen gün sanat etkinliklerinde ve sergiler de kullanılmaya
başlanmıştır. Bu bağlamda müzecilikte, geleneksel sergileme yöntemlerini
AG giderek geliştirmeye başlamıştır. AG teknolojisi dünyada şimdiden
pek çok müzede farklı tanıtım şekilleriyle kullanılmaya başlamıştır. AG
teknolojisi geliştikçe, müzecilik alanında kullanımı daha da
yaygınlaşacak ve müzeler için önemli bir gereksinim olacaktır.
Bu tezde AG kullanılarak, eserler ve ziyaretçiler arasındaki etkileşime
yeni bir boyut getirmek için bir uygulama kiti üretilmesi
hedeflenmiştir. MousAR adı verilen bu uygulama kitinin; eserle ziyaretçi
arasındaki ilişkiyi derinleştirme, eseri bir bireysel deneyime
dönüştürme ve müzelerdeki sergileme yöntemlerini ileriye taşıma amacı
bulunmaktadır.
Yöntem olarak müzecilik ve AG teknolojisi, bileşenleriyle beraber
incelenecektir. Müzeciliğin ve sergileme yöntemlerinin tarihsel
gelişimleri literatür taramalarıyla beraber incelenip, olumlu ve olumsuz
yönleri ziyaretçiler açısından değerlendirilecektir. Sonrasında AG'nin
gelişim evreleri, bileşenleri, programlama süreçleri üzerinde durulacak,
AG için kullanılan programların olumlu ve olumsuz yanları
açıklanacaktır. Aynı zamanda müzecilikte şimdiye kadar bunun konuda
yapılmış, müzelerdeki AG sergileme yöntemleri ve uygulamaları da
incelenecektir. Bu incelemelerin sonucunda, tüm bu araştırmalarla ilgili
olumlu ve olumsuz yanlar irdelenip, AG üzerine "MousAR" uygulaması
programlanacaktır. MousAR uygulama kiti içinde; eserin dönemine yolculuk
yaptıran "portal", eksik veya parçalanmış eserleri tam gösteren bir
uygulama ve eserlerin videolu veya metinli açıklamalarını sunan bir
başka uygulama olacaktır.
Yapılan bu çalışma sonucunda oluşturulacak MousAR uygulama kitinin
müzelerdeki sergileme yönteminde etkileri incelenecek AG'nin bu
alanlardaki katkısı nitel verilerle desteklenerek araştırılacaktır.