Müzelerde Sergileme Ve Sunuma Yönelik Bir Artırılmış Gerçeklik Uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN BUNSUZ

Danışman: Togan Tong

Özet:

Teknolojinin, hızla gelişen yapısıyla, bireylerin ve toplumların hayatında yeri ve etkinliği büyük bir ivmeyle artmaktadır. Teknolojinin gelişim hızı ve yarattığı yeni iletişim mecraları, yeni fikirlerin her türlü alanda uygulanabilir formlarını üretmeye başlamaktadır. AG (AG) de bu yeni fikirlerden biridir. AG, gerçek dünyayı ve bilgisayar ürünü sanal dünyayı bir araya getiren ve gerçek dünyadan kopmadan dijital(sanal) dünya ile etkileşime geçilmesini sağlayan bir araçtır. AG 1970'li yıllardan günümüze teknolojinin gelişmesiyle değişmiş ve evrilmiştir. Bunun yanı sıra teknolojinin nerdeyse her alanını açıkça geliştirmekte ve yenilemektedir. AG'yi kullanarak akıllı cihazlar aracılığıyla iki boyutlu görselleri ya da sergilerde yer alan unsurları hareketli ya da kısa bir animasyonla zenginleştirmek, video ekleyerek ilgi çekici bir deneyim sunmak mümkün olmaktadır. Teknolojiye karşı oluşan bu eğilimler birçok alanda olduğu gibi sergileme yöntemlerinde de yenilikçi yaklaşımların ortaya çıkmasını sağlayıp, sanatçıların ve tasarımcıların yaratıcı sınırlarını genişletmelerine de olanak sağlamaktadır. Bunun gibi avantajlarıyla AG, bir sergileme yöntemi olarak her geçen gün sanat etkinliklerinde ve sergiler de kullanılmaya başlanmıştır. Bu bağlamda müzecilikte, geleneksel sergileme yöntemlerini AG giderek geliştirmeye başlamıştır. AG teknolojisi dünyada şimdiden pek çok müzede farklı tanıtım şekilleriyle kullanılmaya başlamıştır. AG teknolojisi geliştikçe, müzecilik alanında kullanımı daha da yaygınlaşacak ve müzeler için önemli bir gereksinim olacaktır. Bu tezde AG kullanılarak, eserler ve ziyaretçiler arasındaki etkileşime yeni bir boyut getirmek için bir uygulama kiti üretilmesi hedeflenmiştir. MousAR adı verilen bu uygulama kitinin; eserle ziyaretçi arasındaki ilişkiyi derinleştirme, eseri bir bireysel deneyime dönüştürme ve müzelerdeki sergileme yöntemlerini ileriye taşıma amacı bulunmaktadır. Yöntem olarak müzecilik ve AG teknolojisi, bileşenleriyle beraber incelenecektir. Müzeciliğin ve sergileme yöntemlerinin tarihsel gelişimleri literatür taramalarıyla beraber incelenip, olumlu ve olumsuz yönleri ziyaretçiler açısından değerlendirilecektir. Sonrasında AG'nin gelişim evreleri, bileşenleri, programlama süreçleri üzerinde durulacak, AG için kullanılan programların olumlu ve olumsuz yanları açıklanacaktır. Aynı zamanda müzecilikte şimdiye kadar bunun konuda yapılmış, müzelerdeki AG sergileme yöntemleri ve uygulamaları da incelenecektir. Bu incelemelerin sonucunda, tüm bu araştırmalarla ilgili olumlu ve olumsuz yanlar irdelenip, AG üzerine "MousAR" uygulaması programlanacaktır. MousAR uygulama kiti içinde; eserin dönemine yolculuk yaptıran "portal", eksik veya parçalanmış eserleri tam gösteren bir uygulama ve eserlerin videolu veya metinli açıklamalarını sunan bir başka uygulama olacaktır. Yapılan bu çalışma sonucunda oluşturulacak MousAR uygulama kitinin müzelerdeki sergileme yönteminde etkileri incelenecek AG'nin bu alanlardaki katkısı nitel verilerle desteklenerek araştırılacaktır.