Sosyal Bilgiler dersinde müze eğitimine yönelik geliştirilen dijital çizgi romanın öğrencilerin akademik başarısına ve tutumuna etkisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE KABA

Danışman: Genç Osman İlhan

Özet:

Eğitimin yenilikçi yapısı gereken ihtiyaçlarını karşılamak için devinim içerisindedir. Bu devinim öğretimi kolaylaştıran ve öğrenmede etkili olan materyallerin de güncellenmesini beraberinde getirmektedir. Her yeni materyal eğitim ortamlarını zenginleştirmekte ve öğrenmeyi çekici hale getirebilmektedir. Çizgi romanda bu noktada ilgi çekici yapısı ve her kesime hitap eden yanıyla eğitsel bir araç olarak kullanılmaktadır. Öğretim araçlarında olduğu gibi öğrenciye bilgi, beceri ve tutum kazandırmak amacıyla çizgi romanlar eğitimde yer almaktadır. Çizgi romanlar gibi öğrenmeyi kolaylaştıran ve zevkli hale getiren okul dışı öğrenme ortamlarından müzeler de eğitimde kullanılmaya çalışılan mekanlardandır. Aynı zamanda müzeler materyal kullanımına uygun yapısıyla öğrenime ve öğretime imkan tanımaktadır. Yapılan bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersinde "Bilim Teknoloji ve Toplum" öğrenme alanının kazanımlarına yönelik hazırlanan dijital çizgi romanla müze eğitiminin yedinci sınıf sosyal bilgiler öğrencilerinin; akademik başarılarına, derse karşı tutumlarına, yapılan uygulamaya ve müzeye yönelik algılarını tespit etmektir. Bu kapsamda Sosyal Bilgiler yedinci sınıf ders kitabında ziyaret edilmesi önerilen "İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi" müzesi "Bilim Teknoloji ve Toplum" öğrenme alanının kazanımları dikkate alınarak çizgi romanlaştırılmıştır. Geliştirilen çizgi roman Pixton isimli Web 2.0 aracı ile hazırlanmıştır. Araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul'un Esenler ve Küçükçekmece ilçelerinde bulunan iki ortaokuldaki yedinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karma desen kullanılmıştır. Nicel kısımda yarı deneysel yöntemle beraber akademik başarı testi ve tutum ölçeğinden yararlanılmıştır. Nitel kısımda ise görüşme ve gözlem yoluyla veriler toplanmıştır. Uygulamanın araştırma grubunu İstanbul'da yer alan sosyoekonomik düzeyi farklı iki ortaokul yedinci sınıftaki öğrenciler ile dersleri yürüten iki Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmadan çıkan sonuçlara göre; müze ve müze eğitimi içerikli eğitici dijital çizgi romanla yapılan uygulamanın öğrencilerin akademik başarılarına anlamlı etkisininin bulunduğu, müze ve müze eğitimine yönelik olumlu katkılarının olduğu, uzaktan eğitimi eğlenceli ve işlevsel hale getirdiği, çizgi romana olan ilgiyi pozitif manada artırdığı görülmüştür. Çizgi romanın derse karşı tutuma etkisinde ise anlamlı bir fark ortaya çıkarmazken, katılımcı görüşlerinde bu durum olumlu olarak belirlenmiştir.