YAPI BİLGİSİ KONULARININ ÖĞRETİMİ ÜZERİNE BÜTÜNCÜL BİR YAKLAŞIM


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Asude Ünal

Danışman: Polat Darçın

Özet:

Mimarlık eğitiminin temel kurgusu incelendiğinde mimarî tasarım stüdyoları ve kuramsal nitelikli dersler olmak üzere iki ana gruptan oluştuğu görülmektedir. Eğitimin odak noktası mimarî tasarım stüdyolarıdır; kuramsal dersler ise öğrenciye mimarlık alanında belirli bilgi ve becerileri kazandırmayı ve genel bir mimarlık kültürünün yanı sıra tasarım eyleminin temelini oluşturmayı amaçlar. Bu nedenle öğrencilerin bu derslerdeki başarıları hem eğitimleri sırasında hem de meslek pratiğindeki başarıları açısından büyük önem taşımaktadır. Ancak mevcut durumda, yapı bilgisi dersleri de dâhil olmak üzere kuramsal derslerde bazı önemli sorunların var olduğu gözlemlenebilir. Bu sorunlar çeşitli çalışmalarda ele alınmış; geleceğin tasarımcılarının yapı ürünleri ve yapım yöntemleri hakkında yeterli düzeyde kazanım sağlayamaması üzerine bu durumun yapma çevrelerin kalitesini olumsuz etkilediği ve bu nedenle kuramsal derslerin yeniden yapılandırılmasına yönelik güncel bir ihtiyaç olduğu saptanmıştır. Amacı

xi

belirlenen ihtiyaca cevap verecek bir yaklaşım oluşturmak olan bu çalışmada öncelikle eğitim bilimleri literatürü ve yapı bilgisi konularını içeren kuramsal derslerin güncel sorunları sistematik olarak incelenmiştir. Ardından, literatür araştırması ile kalıcı öğrenme için gerekli bazı ilkeler tespit edilmiş; iki grup verinin ilişkilendirilmesi yöntemiyle derslerin tasarlanmasında yarar sağlayacağına inanılan bir düşünce sistemi oluşturulmuştur. Yapı bilgisi derslerinin mevcuttakinden farklı olarak sondan başa kurgulanması; önce kazanım hedeflerinin belirlenmesi sonrasında öğretim tasarımının yapılması önerilmiştir. Belirtilen ihtiyaca yönelik olarak öğretim tasarımının; tasarım, uygulama ve değerlendirme olmak üzere üç aşamada kurgulandığı bir model geliştirilmiştir. Böylece mimarlık eğitiminin nitelikli meslek insanları yetiştirme hedefine katkı sağlanabileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Mimarlık eğitimi, yapı bilgisi, kalıcı öğrenme, öğretim tasarımı.