Ön tasarım modeli oluşturmada hareket simülasyonu verisine dayalı bir yöntem önerisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NACİYE SEVGÜL

Danışman: Togan Tong

Özet:

Hayat hareketle başlar ve hareketle devam eder. Dünyadaki değişim ve döngüler de hareketin zaman, kuvvet ve mekanla doğrudan ilişkili olmasından kaynaklanmaktadır. Bütün bunlar yani çevre, insan ve obje hareketlerinin devinimi doğrudan hayatlarımızı şekillendirmektedir. Çevremizdeki canlı ve cansız varlıkların hareketlerini gözlemleyip, bunlarla ilgili bir veri elde edebilme, anlayabilme ve yansımasını oluşturabilme geçmişten bu zamana kadar sanat ve tasarım alanlarında kullanılmıştır. Doğadaki çeşitli hareketler, insan hareketleri ve obje hareketlerinin gözlemlenip, veriye dönüştürülmesi dünyanın yaşayış sürecine, gelişim sürecine ayak uydurmaya ve bunu tasarımda yansıtabilme fırsatı verecektir. Bu zamana kadar yapılan çalışmalarla, doğadaki oluşan hareketlerin ve insan hareketleri referans alınıp oluşturulan tasarımlar mevcuttur. Tasarımda özgün form arayışını bilgisayar teknolojileri kullanarak yapmak, modern mimarlık için önemli bir konu haline gelmiştir. Günümüzde mimari tasarım yöntemleri, mimari form arayışından işlevselliğe kadar yeni teknolojik çözümler ile oluşturulabilmektedir. Yapılacak mimari tasarımlar için referans bulmak, çevresel verilerden faydalanmak ve bunu yenilikçi bir şekilde tasarıma dönüştürmek dijital tasarım ortamında olmazsa olmaz konular haline gelmiştir. Bu araştırma kapsamında, çevremizde aşina olduğumuz objelerin bu tasarımlarda nasıl rol oynayabileceği olmuştur. Bunun için günlük hayatta sıklıkla kullanılan, kullanım alanına göre belli kurallarla sınırlandırılmış ve dinamik bir yapıda olan küre formu seçilmiş ve çalışma içinde çeşitli simülasyon deneyleri yapılmasıyla hareket izlerinin çeşitli değişkenlerle nasıl bir tasarım yöntemi oluşturabileceği denenmiştir. Tez kapsamında; bilgisayar ortamında oluşturulan obje hareketleri simülasyonlarından elde edilen hareket izlerinin, yeni bir mimari yöntem oluşturabilmesi amacıyla, tasarım öğesine dönüştürülmesi düşünülmüştür. Basit küresel objelerin insan etkileşimiyle oluşan hareketlerinin gözlemlenmesi ve belirtilen etkileşimin bilgisayar ortamında test edilmesi ile oluşturulan deney ortamlarında, gerçek dünya ve sanal dünya arasındaki karşılaştırmanın yapılabilmesi, deney sonuçlarının kabulleri üzerinden, sonuç ürünlerin hazırlanması amaçlanmıştır. Bilgisayar teknolojilerinin mimarlıkta nasıl kullanıldığı, bilgisayar tekniklerinin ne ölçüde geliştiği ve çevresel verilerin farklı bir bakış açısıyla mimarlıkta nasıl kullanılabileceği sorgulanmaktadır. Sonuç olarak yeni bilgisayar teknolojilerinin, mimari tasarım sürecindeki araştırma, konsept oluşturma ve üretme aşamalarında yeni bir yöntem olarak kullanımının araştırılması amaçlanmaktadır.