Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özge Kortel
Danışman: Bünyamin Bavlı
Özet:
Çalışma, Model
Birleşmiş Milletler’i (MBM) ortaokul düzeyinde yürütülmekte olan program dışı
bir etkinlik olarak program geliştirme perspektifinden ele almaktadır.
Çalışmada MBM’nin yalnızca kazanımları doğrultusunda incelenmesinin ötesinde,
kulüpte yer alan öğrenci ve öğretmenlerin kişisel deneyimlerinin, kulüp
çalışmalarına dair eleştirilerinin ve ortaya koyacakları önerilerin
araştırılması da hedeflenmektedir. Araştırmada tekli araçsal durum çalışması
kullanılmıştır. Çalışma grubunu MBM Kulübü’nde yer alan 12 öğrenci, kulüpte
görevli dört İngilizce öğretmeni ve bir yabancı diller bölüm başkanı
oluşturmaktadır. Verinin toplanacağı okulun seçiminde uygun örnekleme
kullanılırken; görüşmelerin gerçekleştirileceği öğrenci ve öğretmenlerin
seçiminde ise ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Çalışmada veriler üç ayrı
yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır ve veri analizi sürecinde
geleneksel içerik analizinden faydalanılmıştır. Veri analizi neticesinde,
çalışmada “Öğrencilerin MBM Kulübü’ne Katılma Nedenleri,” “MBM’nin Öğrenme
Çıktıları,” “MBM’nin Öğretmenlere Katkıları,” ve “MBM Kulüp Faaliyetlerine
Yönelik Eleştiriler” olmak üzere dört tema oluşmuştur.
Çalışmada
MBM’nin öne çıkan öğrenme çıktıları arasında eleştirel düşünme, yaratıcı
düşünme, problem çözme, iletişim, liderlik gibi yaşam becerilerinin yer aldığı;
modelin öğrencilerin sorumluluk duygusunu, sosyal ve kültürel farkındalığını,
öz farkındalığını ve özgüvenini artırdığı, olumlu sosyal ilişkiler
geliştirmelerini desteklediği kaydedilmiştir. Bunun yanında, modelin
öğrencilerin yabancı dil gelişimini telaffuz, kelime bilgisi ve konuşma
becerisi bakımından desteklediği göze çarpmıştır. Diğer yandan, modelin
öğretmenlere de katkı sunduğu; öğretmenlerin profesyonel gelişimlerini ve
yabancı dil gelişimlerini desteklerken, sosyal ve kültürel farkındalıklarını ve
motivasyonlarını artırdığı görülmektedir. Çalışmada kulüp faaliyetlerine
ilişkin yöneltilen görüş, eleştiri ve öneriler alanyazındaki bulgularla
karşılaştırılarak tartışılmıştır.