PROGRAM DIŞI BİR ETKİNLİK OLARAK MODEL BİRLEŞMİŞ MİLLETLER: BİR DURUM ÇALIŞMASI


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özge Kortel

Danışman: Bünyamin Bavlı

Özet:

Çalışma, Model Birleşmiş Milletler’i (MBM) ortaokul düzeyinde yürütülmekte olan program dışı bir etkinlik olarak program geliştirme perspektifinden ele almaktadır. Çalışmada MBM’nin yalnızca kazanımları doğrultusunda incelenmesinin ötesinde, kulüpte yer alan öğrenci ve öğretmenlerin kişisel deneyimlerinin, kulüp çalışmalarına dair eleştirilerinin ve ortaya koyacakları önerilerin araştırılması da hedeflenmektedir. Araştırmada tekli araçsal durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu MBM Kulübü’nde yer alan 12 öğrenci, kulüpte görevli dört İngilizce öğretmeni ve bir yabancı diller bölüm başkanı oluşturmaktadır. Verinin toplanacağı okulun seçiminde uygun örnekleme kullanılırken; görüşmelerin gerçekleştirileceği öğrenci ve öğretmenlerin seçiminde ise ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Çalışmada veriler üç ayrı yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır ve veri analizi sürecinde geleneksel içerik analizinden faydalanılmıştır. Veri analizi neticesinde, çalışmada “Öğrencilerin MBM Kulübü’ne Katılma Nedenleri,” “MBM’nin Öğrenme Çıktıları,” “MBM’nin Öğretmenlere Katkıları,” ve “MBM Kulüp Faaliyetlerine Yönelik Eleştiriler” olmak üzere dört tema oluşmuştur.

Çalışmada MBM’nin öne çıkan öğrenme çıktıları arasında eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme, iletişim, liderlik gibi yaşam becerilerinin yer aldığı; modelin öğrencilerin sorumluluk duygusunu, sosyal ve kültürel farkındalığını, öz farkındalığını ve özgüvenini artırdığı, olumlu sosyal ilişkiler geliştirmelerini desteklediği kaydedilmiştir. Bunun yanında, modelin öğrencilerin yabancı dil gelişimini telaffuz, kelime bilgisi ve konuşma becerisi bakımından desteklediği göze çarpmıştır. Diğer yandan, modelin öğretmenlere de katkı sunduğu; öğretmenlerin profesyonel gelişimlerini ve yabancı dil gelişimlerini desteklerken, sosyal ve kültürel farkındalıklarını ve motivasyonlarını artırdığı görülmektedir. Çalışmada kulüp faaliyetlerine ilişkin yöneltilen görüş, eleştiri ve öneriler alanyazındaki bulgularla karşılaştırılarak tartışılmıştır.