Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Kimya-Metalurji Fakültesi, Kimya Müh.Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ali YALÇIN
Danışman: Mesut Akgün
Özet:
Dünya
enerji tüketiminin hızlı bir şekilde artması, kömür ve petrol gibi enerji
kaynaklarının azalmasına neden olmuştur. Enerji üretimi az, tüketimi ve
enerjide dışa bağımlılığı fazla olan ülkeler, enerji konusunda daha çok
araştırma ve kaynak yaratma çabası göstermesi gerekmektedir. Enerjinin yüksek
miktarda kullanılması, enerjinin sadece anlık üretilip tüketilmesine değil,
aynı zamanda enerjinin depolama teknolojisini de ortaya çıkarmıştır. Enerji
depolama sistemlerinde bataryalar kullanılmaktadır. Lityum iyon bataryaları
sayesinde, gelecekte elektrikli araçların sayısının artması beklenmektedir.
Neticesinde, gelecekte taşıtlarda, petrol gibi fosil yakıtların kullanımının
azalacağı düşünülmektedir. Aynı zamanda, araçlardan atmosfere salınan CO2
emisyonunda da büyük miktarda düşüş olacağı beklenmektedir. Petrolün gün
geçtikçe azalması nedeniyle, araçlarda fosil yakıtların yerine daha yeşil,
ucuz, CO2 emisyonuna sebep olmayan yakıtların ya da enerjilerin
kullanılması gerekmektedir. Gelecekte, lityum iyon bataryalarının kullanıldığı
elektrikli araçların daha popüler olacağı ve fosil yakıtlara dayalı araçların
azalacağı düşünülmektedir.
Lityum
iyon bataryasındaki en önemli yapı, katot materyali olarak kullanılan lityum metal
oksittir. Son 15 yılda, katot malzemesi olarak lityum metal oksitin (LiMO2,
M=Co, Ni ve Mn vs.) kullanıldığı lityum iyon bataryası teknolojisi büyük
gelişim göstermiştir. Sektörde, gelişmiş cihazlarda kullanmak için, daha
kararlı, yüksek döngü performansına, yüksek enerji yoğunluğuna ve yüksek
voltajda çalışabilen katot malzemelerine ihtiyaç duyulmaktadır. Son dönemlerde
ise tabakalı ve katkılanmış lityumca zengin metal oksit [xLi2MnO3.(1-x)LiMO2
(0<x<1, M=Ni, Co, Mn vs.)] üretimi üzerine çalışmaların yoğunlaştığı
görülmektedir.
Tez kapsamında, basınçlı CO2
ve pechini yöntemleri ile Li1.2Mn0.52Ni0.2Co0.08O2
katot malzemesinin sentezi gerçekleştirilmiştir. Sentezi sırasında, uygulanan
kalsinasyon şartlarının optimizasyonu yapılmıştır. Her iki yöntemde, Li1.2Mn0.52Ni0.2Co0.08O2
malzemesine, Sn ve Al katkılaması yapılarak, Sn katkılı-Li1.2Mn0.52SnxNi0.2-xCo0.08O2
(x=0.005; 0.010; 0.015 ve 0.020) ve
Al katkılı-Li1.2Mn0.52AlxNi0.2-xCo0.08O2
(x=0.02; 0.04; 0.06 ve 0.08) katot
malzemeleri üretilmiştir. Sentezlenen tüm katot malzemelerinden düğme piller
hazırlanarak, pillerin elektrokimyasal performansları araştırılmıştır.
Basınçlı
CO2 yöntemi:
Karakterizasyon ve elektrokimyasal performans çalışmalarına göre, optimum
kalsinasyon şartlarının 900°C ve 5 saat olduğu belirlenmiştir. Bu şartlarda,
sentezlenen katot
malzemesinin, C/20’de, başlangıç şarj/deşarj
kapasiteleri, sırasıyla, 320,66 ve 235,06 mAh/g olarak ölçülmüştür. Akım
yoğunluğu C/10’dan, 3C’ye
arttırıldığında, bu örneğin kapasite tutma değeri %58,80’ken, 120 döngü sonunda
ise C/3’teki kapasite tutma değeri %86,37 olarak
hesaplanmıştır. Basınçlı CO2 yönteminde, uygulanan optimum CO2 basıncının
77 bar olduğu saptanmıştır. CO2
kullanılmadan sentezlenen örneğin XRD kırınım pikleri, CO2
kullanılarak sentezlenen numuneninki ile benzerdir. Ancak, yüzey morfolojileri
ile birlikte, elektrokimyasal özelliklerinde de önemli farklılıklar olduğu
tespit edilmiştir. 900°C ve 5 saat kalsinasyon şartlarında
sentezlenen örneğin BET yüzey alanı, 2,53 m2/g’ken, parçacık
boyutları 0,2-1,1 mikron arasında değişim gösterdiği tespit edilmiştir. XPS
analizi ile Li1.2Mn0.52Ni0.20Co0.08O2’nin
yapısında Mn+4, Ni+2, Ni+3,
Co+3 ve Co+2 katyonlarının varlığı bulunmuştur. 0.005 Sn katkılı katot malzemesinin, C/20’deki başlangıç
şarj/deşarj kapasiteleri, sırasıyla, 352,78
ve 250,21 mAh/g olarak ölçülmüştür.
Akım yoğunluğu C/10’dan, 3C’ye
arttırıldığında, bu örneğin kapasite tutma değeri %45,12’ken, 120 döngü sonunda
ise C/3’teki kapasite tutma değeri %93,17 olarak
hesaplanmıştır. 0.005 Sn katkılama yapılan numune, diğer örneklere
karşılaştırıldığında, daha az yük transferi direncine maruz kaldığı
belirlenmiştir. İlk 5 döngü için, 0.005 Sn katkılı örneğin CV eğrileri,
katkısız Li1.20Mn0.52Ni0.20Co0.08O2.00
örneğinkinden daha düzenli bir şekilde, üst üste örtüştüğü sonucuna
varılmıştır. 0.02
ve 0.04 Al katkılı katot
malzemelerinin, C/20’deki başlangıç şarj/deşarj
kapasiteleri, sırasıyla, 374,57:247,46 ve
391,36:244,13 mAh/g olarak ölçülmüştür. Akım yoğunluğu C/10’dan,
3C’ye arttırıldığında, bu örneklerin kapasite tutma değerleri, sırasıyla, %42,36
ve %43,90’ken, 120 döngü sonunda ise C/3’teki kapasite
tutma değerleri, %92,32 ve %92,79 olarak hesaplanmıştır.
İlk 5 döngü için, 0.02 Al ve 0.04 Al örneklerinin
CV eğrileri, katkısız Li1.20Mn0.52Ni0.20Co0.08O2.00
örneğinkinden daha düzenli bir şekilde, üst üste örtüştüğü sonucuna
varılmıştır.
Pechini yöntemi: Karakterizasyon ve elektrokimyasal performans
çalışmalarına göre, optimum kalsinasyon şartlarının 900°C ve 10 saat olduğu
belirlenmiştir. Bu şartlarda, sentezlenen katot malzemesinin, C/20’de, başlangıç şarj/deşarj
kapasiteleri, sırasıyla, 288,70 ve 232,66 mAh/g olarak ölçülmüştür. Akım
yoğunluğu C/10’dan, 3C’ye
arttırıldığında, bu örneğin kapasite tutma değeri %26,38’ken, 120 döngü sonunda
ise C/3’teki kapasite tutma değeri %88,65 olarak hesaplanmıştır.
0.015 Sn katkılı katot malzemesinin, C/20’deki başlangıç
şarj/deşarj kapasiteleri, sırasıyla, 358,10
ve 247,59 mAh/g olarak ölçülmüştür.
Akım yoğunluğu C/10’dan, 3C’ye
arttırıldığında, bu örneğin kapasite tutma değeri %53,23’ken, 120 döngü sonunda
ise C/3’teki kapasite tutma değeri %93,88 olarak
hesaplanmıştır. İlk 5 döngü için, 0.015 Sn katkılı örneğin CV eğrileri, düzenli
bir şekilde, üst üste örtüştüğü saptanmıştır. 0.04 ve 0.06 Al katkılı katot malzemelerinin, C/20’deki başlangıç şarj/deşarj
kapasiteleri, sırasıyla, 379,02:244,44 ve
416,87:245,71 mAh/g olarak ölçülmüştür. Akım yoğunluğu C/10’dan,
3C’ye arttırıldığında, bu örneklerin kapasite tutma değerleri, sırasıyla, %34,28
ve %27,93’ken, 120 döngü sonunda ise deşarj kapasite
tutma değerlerinde artış tespit edilmiştir. İlk 5 döngü için,
0.04 ve 0.06 Al katkılı örneklerinin CV eğrileri, düzenli bir şekilde, üst üste
örtüştüğü görülmüştür.
Li1.2Mn0.52Ni0.20Co0.08O2
katot malzemesinin elektrokimyasal performansları, basınçlı CO2
yöntemi ile 0.005 Sn, 0.02 Al ve 0.04 Al katkılaması yapılarak ve pechini
yöntemi içinse 0.015 Sn, 0.04 ve 0.06 Al malzemeleri ile önemli derecede
geliştirilmiştir.