Sosyal bilgiler eğitimde çizgi roman kullanımı" dersinin yansımaları: Öğretmenlerin görüş ve deneyimleri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAİDE ŞİN

Danışman: Genç Osman İlhan

Özet:

Eğitimde kalite ve başarının temeli çağın yetkinlikleri doğrultusunda planlanan öğretmen eğitimi ve ihtiyaçları karşılayan öğretim programlarından geçmektedir. Bu bağlamda her dönemde ilgi ve motivasyonu arttıracak, öğretimi kalıcı ve eğlenceli hale getirecek nitelikli öğretim materyalleri tasarlanak öğretmenin görev ve sorumluluklarının başında gelmektedir. Eğitimde materyal tasarımı ve kullanımı öğretimin kalitesini arttırmak adına her geçen gün çeşitlenip, güncellenerek bilgi çağının ihtayaçlarını karşılamaya devam etmektedir. Çizgi roman, öğretim materyali olarak son 15 yıl içerisinde dünyada ve ülkemizde yapılan araştırmalarda etkinliğini kanıtlamıştır. Çizgi roman yapısı itibariyle her dönemde dikkat çeken, motivasyonu arttıran, eğitimde her kademeye rahatlıkla entegre edilebilen eğlenceli bir öğretim tekniği olmuştur. Öğretmen eğitiminin temel unsurlarından biri olan öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersinin içeriği incelendiğinde; alana uygun materyal tasarlama, doğru yer ve zamanda kullanma, ölçme ve değerlendirmeye yardımcı olma açısından öğretmen ve öğretmen adaylarının mesleki becerilerini geliştirmeyi amaçladığı görülmektedir. Öğretmen adaylarının lisans ve lisanüstü eğitimde zorunlu ve seçmeli olarak aldığı materyal geliştirme ve alana yönelik materyal geliştirme derslerini uygulamalı olarak görmeleri meslek hayatlarında nitelikli bir öğretim gerçekleştirmeleri açısından önemlidir. Bu araştırmada YTÜ Eğitim Fakültesi bünyesinde Türkiye'de ilk kez lisansüstü eğitimde temel meslek dersi olarak açılan "Eğitimde Çizgi Roman Kullanımı" dersinin öğretmen görüş ve deneyimleri çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. "Eğitimde Çizgi Roman Kullanımı" dersi, eğitim ve çizgi romanı bir potada eriterek öğretmen eğitiminde mesleki beceri ve yetkinlikleri arttırmayı hedeflemekyedir. Bu kapsamda 2019-2022 sürecinde YTÜ Eğitim Fakültesi, sosyal bilgiler eğitimi lisansüstü kademesindeki öğrencilerin "Sosyal Bilgiler Eğitimde Çizgi Roman Kullanımı" dersini aldıkltan sonraki sosyal bilgiler öğretmenliği süreçleri görüşme ve ders çıktısı olan materyalleri incelenmiştir. Dört yılı kapsayan eğitim-öğretim sürecinde "Sosyal Bilgiler Eğitimde Çizgi Roman Kullanımı" dersini alan lisansüstü sosyal bilgiler öğretmenlerinden 12'si görüşme yapılıp tasarladıkları materyaller incelenmiştir. Bu öğretmenlerin 6'sının eğitimde çizgi roman kullanımı üzerine akademik yayınları bulunmakta olup 3'ü sosyal bilgiler dersinde çizgi roman eğitimi vermektedir. Geriye kalan 3 öğretmen çizgi romanı meslek hayatlarında aktif olarak kullanmaktadırlar.