Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, --------------------, Türkiye
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Meryem Altundal
Danışman: Erhan Kurtarır
Özet:
Araştırma, göçmen öğrencilerin İstanbul'daki yüksek öğrenime tam entegrasyonunu destekleyen Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) işlevlerini incelemektedir. Türkiye'nin küresel bir öğrenci destinasyonu olarak artan popülaritesi, uluslararası öğrencilerin uyum süreçleri boyunca karşılaştıkları çeşitli zorlukları anlamak için elzem hale getirmektedir. Araştırma, karmaşık öğrenci ihtiyaçlarını ele almak için BİT çözümlerini eksiksiz bir analitik çerçeve aracılığıyla değerlendirmektedir. Araştırma, Regex kural tabanlı ve LLM makine öğrenme yaklaşımlarının bir kombinasyonu yoluyla akademik literatür önerilerini ve modellerini ve sistemlerini değerlendirmek için hibrit nitel içerik analizi kullanmaktadır.
Araştırma, BİT'lerin bilgi erişimi ve sosyal ağ fırsatları sağlayarak akademik ve sosyal entegrasyon için etkili araçlar olarak hizmet ettiğini ancak kültürel ve psikolojik uyum zorluklarını etkili bir şekilde ele almadığını göstermektedir. Çalışma, öğrenci grupları arasındaki dijital erişim ve okuryazarlık farklılıklarının özellikle kendi kendini finanse eden uluslararası öğrencileri mülteci öğrencilere göre etkileyen yeni eşitsizlik biçimleri ürettiği için önemli bir "dijital uçurum" ortaya koymaktadır. Araştırma, İstanbul için tasarlanmış modüler çok katmanlı bir dijital destek platformu içeren belirli bir çözüm geliştirmektedir. Model, tüm entegrasyon boyutlarında birleşik destek sağlamak için üniversiteler, belediye yetkilileri ve STK'ların paydaş entegrasyonu yoluyla birleşik bir sistem kurmaktadır. Araştırma, göçmen öğrenciler için kapsayıcı bir destek sistemi geliştirmek amacıyla ulusal, yerel ve kurumsal aktörlere yönelik özel öneriler sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT), Göçmen Öğrenciler, Uluslararası Öğrenciler, Çok Boyutlu Entegrasyon, Kentsel Uyum, Akademik Adaptasyon, Dijital Uçurum, Destek Modeli, Yükseköğretim, İstanbul