TÜRKİYE’DE DEMİR- ÇELİK SEKTÖRÜ: HALA STRATEJİK BİR SEKTÖR MÜ?


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisadi Ve İdari Bilimler Fak., İktisat Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emin Akkaya

Danışman: Feride Gönel

Özet:

Hemen hemen her ana sanayii dalının temel girdilerinden biri olan demir-çelik sektörü


ürünleri, sanayi devriminden bu yana ülkelerin gelişmesinin de omurgasını oluşturmuştur.

Yapımı zor ancak demirden daha güçlü ve daha az kırılgan olan çelik, yeniliklerin

gelişmesinde de öncü bir role sahiptir.


Bu çalışmada, eriştiği ihracat hacmi ile Türkiye’nin stratejik sektörlerinden biri olan demir-

çelik sektörü ürünlerinin rekabet performansı analiz edilmektedir. 2003-2022 arası dönemin başında ve sonunda sektörün hem genel hem de alt ürünlerinin ticarette uzmanlaşma endeksi, ticaret dengesine katkı endeksi ve açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler (Balassa) endeksdeğerleri hesaplanarak geçen süre içindeki gelişimi karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır.

Sektörün stratejik önemi, bu şekilde nicel bir yaklaşımla değerlendirilerek, rekabetçi yapısını hala devam ettirip ettirmediği sorusu cevaplanmaya çalışılmıştır.

Yapılan analizin sonucunda, ele alınan dönemde sektörün ticarette uzmanlaşmaendeksi dönemin hem başında hem de sonunda negatif değer almış, ticaret dengesine katkıendeksinde de düşme gözlenmiştir. Aynı sonuç, orta derecede bir rekabet gücü sergileyenBalassa endeksinde de söz konusudur. Her ne kadar sektörün ilk bakışta olumsuz gibigözüken bir durumu varsa da bazı alt-ürünlerinde (örneğin demir veya alaşımsız çeliktenprofillerde veya nervürlü inşaat demirinde) zamanla rekabetçi pozisyonun yükseldiği debulgular arasındadır. Bu sonuç Türkiye’nin stratejik olarak sektörün alt segmentleri üzerindepolitika geliştirmesi gerektiği hususunu destekler niteliktedir.