Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÜMİT DARDEH
Danışman: Haydar Livatyalı
Özet:
Bu yüksek
lisans tezinde Kuzey Amerika pazarı için geliştirilen bir monokok elektrikli
yürür şasi projesinin pazara giriş isterlerini belirleyen mevzuat koşullarından
biri olan FMVSS-305’in rijit duvara önden çarpma problemi incelenmiştir.
Önerilen yapısal tasarımın katı modeli ve sonlu elemanlar modeli oluşturulmuştur.
56 km/s hızda rijit duvara önden çarpma testinin bilgisayar ortamındaki
benzetimleri ile geliştirilen tasarımların doğrulanması iterasyonlarla sağlanmıştır.
Çarpma anında motor kompartmanı ve çevresinin negatif ivmelenme altındaki deformasyonu
ile aracın yapısal ve mekanik bütünlüğü incelenmiştir. Analizlerde LS-DYNA
dinamik açık çözücü kullanılmıştır. Çarpmada aracın batarya bölmesine mekanik
girişimin önlenmesi için, ivme/yer değiştirme, sönümlenen enerji ve yapının
mekanik bütünlüğünü ifade eden geometrik veriler esas alınmıştır. Önerilen ilk
tasarımda çarpma sırasında ana taşıyıcı şasi raylarında sürekli olmayan enerji
akışı gözlemlenmiştir. Bunun üzerine yapısal tasarım adım adım iyileştirilerek
sağ ve sol kollarda hesaplanan azami ivme değerleri sırasıyla 56G ve 43G’den
44G ve 42G seviyelerine indirilmiştir. Böylece dinamik ataletsel yük testler
öncesinde izin verilen eşik seviyenin altına çekilerek batarya paketinde
plastik deformasyon oluşmasının önüne geçilmiş ve araç gövdesinin yapısal
tasarımı mevzuata uygun hale getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: FMVSS-305, çarpışma güvenliği, önden çarpışma, pasif
güvenlik sistemi