Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EZGİ ALAÇAM BOZTÜRK
Danışman: Yasemen Say Özer
Özet:
Mimari tasarım zihinsel ve kolektif bir üretim sürecidir. Günümüze dek bu sürecin gelişimini destekleyici çeşitli platformlar varlık göstermiş ve birbirleri ile kurdukları diyalog sebebiyle sürekli kendini yenileyen bir mimari birikim söz konusu olmuştur. Farklı coğrafyalarda dile getirilen benzer tasarım söylemleri ve bu söylemler ekseninde kurulan topluluklar, okullar, dergiler ve düzenlenen sergilerin yarattığı tartışma ortamının mimari üretime yansımaları görülmektedir. Bu tezde, mimari tasarımın gelişimine sağlanabilecek katkıların yöntemleri araştırılmaktadır. Yapı sergileri, yarattığı tartışma ve eleştiri ortamlarıyla kongreler, dergiler vb. platformlar ile benzerlik gösterse de mimari ürünün fiziksel varlığının hissedilebildiği, görsel iletişimin daha etkili biçimde kurulabildiği etkinlikler olarak diğerlerinden ayrılan özgün bir karaktere sahiptir. Sergi hazırlık ve sergi süreçlerinin uzunluğu, çeşitliliği düşünüldüğünde bahsedilen diğer mimari tartışma ortamları ile kurulan ilişkiler kaçınılmazdır. Ayrıca insanlığın temel haklarından biri olan barınma ve bir kentsel ihtiyaç olarak konut problemi, tüm mimari tartışma platformlarında ilk sıradaki yerini korumuştur. Konut ve yeni bir toplum, yeni bir kültür ilişkisi merkezinde yapılan çalışmalar konut tasarımını kavramsallaştırabilmek ve bunu iletebilmek üzerine olmuştur. Bu sebeple ve konu ile ilgili hazırlanmış az sayıda Türkçe çalışma bulunması durumu da göz önünde bulundurularak, yapı sergilerinin mimarlık pratiğine etkisini analiz edebilmek amacıyla, zamanının çevresel sınırlılıkları yönünden özel bir konum olan Berlin'deki, 1957 Berlin Uluslararası Yapı Sergisi konut yapıları üzerinden bir inceleme yapılmıştır. Bu nitelikte bir mimarlık aktivitesinin, doğru programlanmış, uzun ömürlü ve kullanılabilir, insan ve çevre odaklı konut yapıları tasarımlarına etki eden öğretici karakteri tartışılmıştır. | |||