Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, --------------------, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖMER ERGÜN
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): İlyas İstif
Özet:
Bu çalışsma, çift motorlu (ön ve arka aksta bağımsız tahrikli) elektrikli araçlarda rejeneratif frenleme verimliliğini artırmak amacıyla hibrit bir kontrol stratejisi sunmaktadır. Geleneksel sabit oranlı tork paylaşımına ve Simulink araç modelinde bulunan mevcut kural tabanlı kontrole kıyasla, bu dinamik yaklaşım geri kazanılan enerjiyi en üst düzeye çıkarmayı hedefler. Öncelikle, Dinamik Programlama (DP) yöntemiyle, yedi farklı karakteristik değişkeni (yol eğimi, sürtünme katsayısı, araç yük dağılımı, hız, ivme/frenleme oranı, batarya, şarj durumu ve toplam fren torku) dikkate alan çeşitli senaryolar için UN/ECE frenleme regülasyonlarıyla uyumlu optimal rejeneratif fren torku dağılımları belirlenmiştir. Bu optimal veriler, Yapay Sinir Ağı (YSA) ve Karar Ağacı (KA) tabanlı hibrit bir kontrol modelinin eğitimi için kullanılmış olup; model, anlık koşullara göre ön ve arka akslardaki rejeneratif fren torklarını belirler. Ayrıntılı (14 serbestlik dereceli) bir Simulink araç modeline entegre edilen sistemin performansı, farklı sürüş çevrimleri (UDDS, NYCC,WLTP) ve araç/çevre parametrelerini içeren eğitim, interpolasyon ve ekstrapolasyon test senaryolarında değerlendirilmiştir. Simülasyon sonuçları, geliştirilen hibrit modelin, referans yöntemlere kıyasla batarya şarj durumunu (SOC) korumada %1.26 ila %5.06 arasında değişen iyileşmeler sağladığını göstermiştir. Bu, sunulan kontrol sisteminin farklı ve zorlu koşullar altında dahi optimal tork dağılımı kararları alarak enerji verimliliğini artırma potansiyelini ortaya koymaktadır.