20. yüzyıl Türk müziğinin önemli portrelerinden udî Kadri Şençalar ve taksimleri üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Ve Tasarım Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAYRAMCAN BOY

Danışman: Bekir Şahin Baloğlu

Özet:

20. yüzyılın başlarında dünyaya gelen Kadri Şençalar (1912-1989) udî ve bestekardır. Türk udunda geleneksel icranın sembol ismi olmuş ve taksim geleneğinde bıraktığı iz kendinden sonraki udilerin takip ettiği bir yol olmuştur. Müzisyen olmasının yanısıra sendika kuruculuğu, dergi yöneticiliği, metod yazarlığı gibi vasıflarıyla Osmanlı’dan Cumhuriyete geçiş dönemi aydınlarının tipik özelliklerini gösterir. Yardımsever, müşfik ve cömert bir kişiliği olması, yaşadığı dönemin müzisyen toplumunda da saygın bir konumda olduğunu gösterir. Ne var ki takip edilen bir ekol olmasına rağmen kendisi hakkında akademik camiada ciddi bir çalışma yapılmamıştır. Türk Müziği akademik mecrasındaki hegomonik ötekileşmenin bir mağduru olmuştur. Çalışmamızda Kadri Şençalar’ın yakınlarıyla yapılmış özel görüşmeler ışığında hayat hikayesi tafsilatlı bir şekilde ele alınmıştır. Yapmış olduğu film müzikleri, dergi ve sendika faaliyetleri, Ud metodu, besteleri; araştırmada sanatçının hayatı ve sanat anlayışına dair veriler ilk bölümde analiz edilmiştir. Ayrıca sanatçının besteleri, taksimleri, film müzikleri, albümleri ve LP’leri için yapılmış kataloglama çalışmasının erişim kolaylığına fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Akademide Şençalar hakkında yapılmış ciddi bir araştırma bulunmadığı için sanatçıya dair bilgiler kızı, dostları ve birkaç talebesinin hatıratı çerçevesinde incelenmiştir. Yapılan bu tez çalışmasında sanatçıya dair yeni veriler ve günümüz içerisinde kendisi hakkında doğru olarak bilinen bilgilerin gerçekliği sorgulanmış ve nitekim ülkemiz içinde yapılan incelemenin ilk örneklerinden biri olma niteliği kazanmıştır. Yapılan bu tez çalışmasında sanatçının 6 taksim ses kaydı seçilerek form ve makam özellikleri analiz edilmiştir. Şençalar’ın ud icra tekniği tespit edilerek tavır, üslup ve nazari yönleri ele alınmıştır. Seçilen taksim örnekleri analiz edilirken daha önce kullanılmamış bir notalama tekniği ile yazılmış böylelikle önerdiğimiz bu tekniğin de tanıtımı yapılmıştır. Nota yazımında çoğunlukla bir dörtlük zaman dilimine tekabül eden ritmik kalıpların kullanımına ek olarak ses kaydının tam bir diktesini yapabilmek adına 128’lik, 64’lük es paylarına yer verilmiştir. Erişilen bilgilerin doğruluğunu ispatlamak adına bilgisayar destekli nota yazım programları ve DAW programlarından yararlanılmıştır.