Sanatta Temsil ve Duygulam İlişkisine Dair Deleuzyen Bir Bakış


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Ve Tasarım Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emel Özcan Çetiner

Danışman: Rifat Şahiner

Özet:

Bu çalışma, doğrudan sanat üzerine yazan bir düşünür olan Gilles Deleuze’ün, tıpkı geleneksel felsefeye karşı olduğu gibi, batının geleneksel sanat anlayışına karşı geliştirdiği özgün perspektifi ışığında hareket ederek; Deleuze’ün sanat yapıtını bir duyumlar bloğu olarak ele alan düşüncesine odaklanmıştır. Algılamlar ve duygulamların birlikteliğinden oluşan bu duyumlar bloğu, yaratıcısının gücünden taştığı bir noktada ortaya çıkmaktadır. Deleuze, eserlerini oluşlarla ortaya koyan sanatçıların yaptıklarının, görünenin başarılı temsillerini sunmak değil, görünmeyen kuvvetleri görünür kılmak olduğunu söylemektedir. Bu bağlamdan hareketle bu tezde, Deleuze tarafından bir duyum bloğu olarak tanımlanan sanatta “duygulam” kavramına, onunla sıkı ilişki içinde olan “temsil”in sanattaki konumuna, sanatın temsille mücadelesine istinaden “temsilden kaçana/temsile direnene” Deleuzyen felsefenin özgün kavramlarının da yardımıyla değinilmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda, Deleuze’ün olayları kuvvet ilişkileri üzerinden değerlendirişi bizi kuvvetlere yöneltmiştir. Bununla bağlantılı olarak, kuvvetlerin ve doğrudan duygulamın mekanı ve mücadelenin yaşandığı yer olarak ele alınabilecek bedenin imkanlarını araştırma gereği doğmuştur. Tüm bu araştırma sırasında Deleuze’ün klişenin karşısına tümüyle yaratıcı biçimde dikilen felsefesinin bize verdiği kullanışlı kavramların aracılığıyla farklı deneyim biçimleri (resim, video sanatı, kavramsal sanat, beden ve perfomans vb.) üzerinden bir açımlama yaratmaya çalışılmıştır.