Kodlama ve robotik etkinliklerinin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi: Meta-analiz çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğt., Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Jale Ulucan

Danışman: Mihriban Betül Yılmaz

Özet:

Kodlama ve robotik gitgide önem kazanan ve okul öncesinden üniversite kademesine kadar uygulanan etkinlikler olarak tüm dünyada yayılmıştır. Kodlama ve robotik etkinliklerinin bu kadar yayılması ve önemsenmesinin nedenlerinden biri ise üst düzey düşünme becerilerini geliştirdiğine dair birçok araştırmanın yapılmasıdır. Bu üst düzey düşünme becerilerinden biri de bilgi-işlemsel düşünme becerisidir. Bilgi-işlemsel düşünme becerisi teknolojiyi ve bilgisayar sistemlerini kullanarak problem çözme süreçlerine katkı sağlayacak bir düşünme becerisi olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı kodlama ve robotik etkinliklerinin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerisine olan etkisini araştırmaktır. Bu araştırma yapılırken nicel araştırma modellerinden sistematik derleme deseni altında yer alan yöntemlerden birisi olan meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem ile konuyla ilgili olarak 2011-2021 yılları arasında ülkemizde ve dünyada, K-12 düzeyinde yapılmış deneysel çalışmalar derlenerek incelenmiştir. İki gruplu öntest-sontest ve iki gruplu sontest uygulanan 64 adet çalışma meta-analiz kapsamına alınmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerle kodlama ve robotik etkinliklerinin yer almadığı dersler işlenirken, deney grubunda kodlama ya da robotik araçlarından yararlanılması şartı aranmıştır. Araştırmada kodlama ve/veya robotik etkinliğinin uygulandığı ders ile örneklemin yaş grubu moderatör değişken olarak ele alınmıştır. Bu meta-analiz çalışmasında yayın yanlılığının varlığını sorgulamak için huni grafiği (funnel plot), Klasik N Korumalı Hata Katsayısı Testi ve Duval ve Tweedie Kırp ve Doldur Metodu kullanılmıştır. Moderatör analizlerinde kodlama ve robotik etkinliklerinin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerisine etkisinin yaşlara ve uygulanan derslere göre farklılıklar gösterdiği bulunmuştur. Verilerin analizi aşamasında CMA programı kullanılmıştır. Araştırma sonunda kodlama ve robotik etkinlikleri ile uygulanan derslerin kodlama ve robotik etkinliklerine yer verilmeden işlenen derslere göre K-12 seviyesindeki öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme ve problem çözme becerisinin gelişimine katkısı olduğu bulunmuştur.