Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Makine Fakültesi, Makine Müh.Bölümü, Türkiye
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Numan Sercan UYAV
Danışman: Alp Tekin Ergenç
Özet:
Yuvarlanma direnci; başlıca tekerdeki şekil değiştirmeden kaynaklanan, yola aktarılan ve
oluşmaya başlayan hareketle birlikte ortaya çıkan taşıt hareketine engel bir dirençtir. Taşıt
üzerinde başlıca yakıt tüketimini etkileyen ve taşıt hareketine engel olan dirençlerin toplam
büyüklüğünün %20’sine varan bir kısmını oluşturabilen önemli bir dirençtir. Yuvarlanma
direncini; yolun yapısı, lastik basıncı, taşıt hızı, lastik çapı, taşıt ağırlığı, tahrik kuvveti,sıcaklık
etkilemektedir. Lastik üzerinde oluşan yuvarlanma direnç katsayısı direkt olarak yol testleri ile
ölçümlenebildiği gibi bu tezin başlığında da yer aldığı üzere deneysel yöntemlerle de
ölçülebilmektedir. Deneysel ölçümlemeler için yaygın olarak; dış tambur, iç tambur, dönen
düz disk, çift döner sistem, ileri-geri hareket edebilen platformlar gibi tasarımlar
kullanılmaktadır. Bu deneysel yöntemlerden dış tambur olarak adlandırılan yöntem tercih
edilmiştir. Dıştambur yöntemi ile motosiklet lastiğinin yuvarlanma direnç katsayısının sıcaklık
ve basınç ile değişimini ölçümlemek üzere test düzeneği tasarımı yapılmıştır. Tasarımda, lastik
ile tambur aynı eksene konumlandırılmıştır. Lastiğe z ekseninde serbestlik verilmiş ve lastik bir
çatal ile yük sensörüne bağlamıştır. Ayrıca taşıt ağırlığını deneye uygulamak üzere lastik
merkezine, uygun ağırlıklar asılmıştır. Tambura ise hareket vermek üzere bir elektrik motoru
bağlanmıştır. Rijit tambur döndürülerek tekerin de dönmesisağlanmış ve bu yolla yük sensörü
üzerinden ölçümler alınmıştır. Elde edilen bu ölçümler anlamlandırılarak lastikte sıcaklık ve
lastik basıncı anlamında optimizasyonlar yapılmıştır. Yapılan bu iyileştirmeler üniversitemizin
kullanmış olduğu yarış aracının lastiklerine uygulanmıştır