Yetişkin eğitimi merkezlerinde çalışan eğitmenlerin dijital teknoloji kullanım ve eğitim programı okuryazarlık düzeyi algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDEF ERİK

Danışman: Mihriban Betül Yılmaz

Özet:

Bu araştırmada, yetişkin eğitiminde görev alan eğitmenlerin, Eğitim Programı Okuryazarlığı (EPOY) düzeylerine yönelik algıları ile Eğitimde Dijital Teknoloji Kullanımı (EDTK) düzeyleri arasındaki ilişki incelenmektedir. Araştırmada aynı zamanda yetişkin eğitimi merkezlerinde çalışan eğitmenlerin EPOY düzeylerine yönelik algılarının ve EDTK düzeylerinin yaş, eğitim verilen alan, mesleki deneyim, pedagojik formasyon bilgisine sahip olma, daha önce öğretim tasarımı veya program geliştirme dersi almış olma gibi değişkenlere göre farklılaşma durumu da araştırılmıştır. Araştırmadaki veriler 2022-2023 eğitim öğretim yılında, İstanbul'un 35 ilçesinde bulunan MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı olarak faaliyet gösteren yetişkin eğitim merkezlerinde, farklı branşlarda görev yapan eğitmenlerden çevrim içi ortamda toplanmıştır. Elde edilen verilerden EPOY ölçeğini dolduran 682 kişi ve EDTK ölçeğini dolduran 703 kişinin bilgileri SPSS 21 ortamına işlenmiştir. Her iki ölçeği de belirlenen kriterlere göre dolduran 629 kişinin verisi araştırma sorularındaki analizlere dahil edilerek normallik analizleri, betimsel ve istatistiksel analizleri yapılmıştır. Normallik analizlerinden elde edilen bulgulara dayalı olarak veriler üzerinde Pearson korelasyon analizleri, Spearman Sıra Farkları Korelasyon analizleri, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis testleri, varyans analizini tamamlayıcı hesaplar (Tamhane T2) ve Mann Whitney U testleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre örneklem grubundaki eğitmenler, eğitim öğretim süreçlerinde dijital teknolojilerin kullanımına sık sık başvurmaktadırlar. Bununla beraber eğitmenler dijital teknolojileri en fazla "mesleki gelişim" amaçlı kullanırlarken en az ise "ölçme ve değerlendirme" amaçlı kullanmaktadırlar. Eğitmenlerin yaşları ile EDTK düzeyleri ve EPOY algılarına yönelik düzeyleri arasında negatif yönde zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Eğitmenlerin genel olarak eğitim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algıları yüksek olmakla birlikte EPOY'na yönelik algıları, EDTK düzeylerine benzer şekilde ders verdikleri alan ve sahip oldukları akademik bilgi ve birikime göre farklılaşmaktadır. Araştırma doğrultusunda eğitmenlerin EDTK düzeyleri ile EPOY algılarına yönelik düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ve zayıf bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır (r=,313). Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, yetişkin eğitiminde görev alan eğitmenlerin, verimli hizmet içi eğitimler ile eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin geliştirilmesi ve eğitimde dijital teknoloji kullanımına yönelik yetişkin eğitimi perspektifinde hazırlanan destekleyici gelişim ortamları oluşturulması gerektiği düşünülmektedir.