Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Instagram Kullanımlarının Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilimler Ve Türkçe Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Aksoy

Danışman: Mustafa Sağdıç

Özet:

İçinde bulunduğumuz teknoloji çağında kullanılan aletler günümüzde bilgi edinme araçlarının farklılık göstermesine zemin hazırlamıştır. Dünyayla ilgili haberleri, güncel bilgileri, ansiklopedilerdeki bilgileri, ülke gündemini, kütüphanelerdeki kitapları, sözlükleri ve daha birçok yazılı eseri tek bir hareketle insanlara ulaştıran cihazları ve uygulamaları bireylerden bağımsız düşünmek olanaksızdır. Bu yüzden eğitim alanında da tüm bu cihaz ve uygulamalar kullanılmaktadır. Özellikle akıllı cep telefonlarında yer alan sosyal medya uygulamaları bu kapsamda önemlidir. Akıllı cep telefonlarında yer alan sosyal medya uygulamalarından biri olan We Are Social ve Hootsuite’in düzenlediği 2021 Dijital Global Raporu’na göre 13 yaştan itibaren Instagram resmî kullanım yaşında Türkiye’de 1. sırada yer almaktadır. Sosyal Bilgiler dersinin genel ve özel amaçları göz önüne alındığında sosyal medya kullanımının diğer derslere nazaran Sosyal Bilgiler derslerini daha fazla etkileyebileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada sosyal medya araçlarından biri olan Instagram’da yer alan Sosyal Bilgiler dersiyle alakalı hesapların öğrenciler tarafından kullanımı değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemi ortaokul 7. sınıf öğrencilerinden Instagram uygulamasını kullananlar arasından gönüllülük esasına göre kasıtlı olarak belirlenen 12 öğrenciden oluşmuştur. Çalışmada 7. sınıf öğrencilerinin tercih edilme sebebi; Türkiye’nin 13 yaştan itibaren kullanım ile Global Dijital Raporu 2021 verilerine göre dünyada Instagram kullanımında 1. olmasıdır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması ile yapılmıştır. Araştırma verileri katılımcılarla yüz yüze görüşme (mülakat) yapılarak toplanmıştır. Ayrıca katılımcıların izni alınarak ses kaydıyla veri toplama süreci desteklenmiştir. Toplanan veriler betimsel analiz yoluyla değerlendirilmiştir. Öğrenciler Instagram’da Sosyal Bilgiler dersiyle ilgili hesaplarda kısa video anlatımlarına ve soru paylaşımlarına dikkat etmektedirler. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin Instagram kullanımının artmasıyla birlikte bu platformun eğitim-öğretim için kullanılabileceği konusunda fikir vermektedir. Özellikle Sosyal Bilgiler derslerinde sosyal medya kullanımının öğrenci, öğretmen ve öğretim programları kapsamında akademik çalışmalarda artırılması önerilmektedir.