Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilimler Ve Türkçe Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Elif Aksoy
Danışman: Mustafa Sağdıç
Özet:
İçinde bulunduğumuz teknoloji çağında kullanılan aletler günümüzde bilgi edinme
araçlarının farklılık göstermesine zemin hazırlamıştır. Dünyayla ilgili haberleri,
güncel bilgileri, ansiklopedilerdeki bilgileri, ülke gündemini, kütüphanelerdeki
kitapları, sözlükleri ve daha birçok yazılı eseri tek bir hareketle insanlara ulaştıran
cihazları ve uygulamaları bireylerden bağımsız düşünmek olanaksızdır. Bu yüzden
eğitim alanında da tüm bu cihaz ve uygulamalar kullanılmaktadır. Özellikle akıllı cep
telefonlarında yer alan sosyal medya uygulamaları bu kapsamda önemlidir. Akıllı
cep telefonlarında yer alan sosyal medya uygulamalarından biri olan We Are Social
ve Hootsuite’in düzenlediği 2021 Dijital Global Raporu’na göre 13 yaştan itibaren
Instagram resmî kullanım yaşında Türkiye’de 1. sırada yer almaktadır. Sosyal
Bilgiler dersinin genel ve özel amaçları göz önüne alındığında sosyal medya
kullanımının diğer derslere nazaran Sosyal Bilgiler derslerini daha fazla
etkileyebileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada sosyal medya araçlarından biri olan
Instagram’da yer alan Sosyal Bilgiler dersiyle alakalı hesapların öğrenciler tarafından
kullanımı değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemi ortaokul 7. sınıf
öğrencilerinden Instagram uygulamasını kullananlar arasından gönüllülük esasına
göre kasıtlı olarak belirlenen 12 öğrenciden oluşmuştur. Çalışmada 7. sınıf
öğrencilerinin tercih edilme sebebi; Türkiye’nin 13 yaştan itibaren kullanım ile
Global Dijital Raporu 2021 verilerine göre dünyada Instagram kullanımında 1.
olmasıdır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması ile
yapılmıştır. Araştırma verileri katılımcılarla yüz yüze görüşme (mülakat) yapılarak
toplanmıştır. Ayrıca katılımcıların izni alınarak ses kaydıyla veri toplama süreci
desteklenmiştir. Toplanan veriler betimsel analiz yoluyla değerlendirilmiştir.
Öğrenciler Instagram’da Sosyal Bilgiler dersiyle ilgili hesaplarda kısa video
anlatımlarına ve soru paylaşımlarına dikkat etmektedirler. Çalışmanın sonucunda
öğrencilerin Instagram kullanımının artmasıyla birlikte bu platformun eğitim-öğretim
için kullanılabileceği konusunda fikir vermektedir. Özellikle Sosyal Bilgiler
derslerinde sosyal medya kullanımının öğrenci, öğretmen ve öğretim programları
kapsamında akademik çalışmalarda artırılması önerilmektedir.