Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Ve Tasarım, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Şahinde Akkaya
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Rifat Şahiner
Özet:
Bu çalışma, günümüz fotoğrafında yaygın bir tavır olarak kullanılan fotoğrafik bir yaklaşımın ontolojisini incelemektedir. Deneyimin fotoğraflanması, fotoğraflananın deyimlenmesi olarak tanımlayabileceğimiz bu yaklaşım; doğası gereği, bedenlerarası karşılaşmalardan doğan yeğinlikler olan duygulam kavramına doğrudan bağlantılıdır. Alışıldık anlatım biçimlerinin dışında yer alan bu yaklaşımın anlaşılabilir kılınması için gerekli olan düşünsel yaklaşım yine kendisi gibi alışılmışın dışında yer alan yenilikçi bir düşünme biçimine olan ihtiyacı gündeme getirmiştir. Bu bağlamda, duygulam kavramı çalışmanın ana eksenini oluşturmakla birlikte; fotoğraflayan- fotoğraflanan-izleyici dizgesinde ele alınan bu fotografik yaklaşımın başta öznelik, öznellik ve özne-oluş gibi kavramlarla doğrudan ilintili olması göz önünde bulundurularak öznenin; dilin, felsefenin ve psikanalizin sisteminde kurulumuna ve konumuna odaklanılmıştır. Özne meselesinin söz konusu fotografik yaklaşımla olan ilişkisinin bağlaşık birçok kavramı bir araya çağıran bir yapı sergilediği de dikkate alınmıştır. Böylece, duygulam kavramı özelinde ele alınan söz konusu fotografik yaklaşımın, öznenin dünyayla bir oluş deneyiminde bir hareket alanı olarak rolü ele alınmaktadır. Bu çalışma, günümüz fotoğrafında yaygın bir tavır olarak kullanılan fotoğrafik bir yaklaşımın ontolojisini incelemektedir. Deneyimin fotoğraflanması, fotoğraflananın deyimlenmesi olarak tanımlayabileceğimiz bu yaklaşım; doğası gereği, bedenlerarası karşılaşmalardan doğan yeğinlikler olan duygulam kavramına doğrudan bağlantılıdır. Alışıldık anlatım biçimlerinin dışında yer alan bu yaklaşımın anlaşılabilir kılınması için gerekli olan düşünsel yaklaşım yine kendisi gibi alışılmışın dışında yer alan yenilikçi bir düşünme biçimine olan ihtiyacı gündeme getirmiştir. Bu bağlamda, duygulam kavramı çalışmanın ana eksenini oluşturmakla birlikte; fotoğraflayan- fotoğraflanan-izleyici dizgesinde ele alınan bu fotografik yaklaşımın başta öznelik, öznellik ve özne-oluş gibi kavramlarla doğrudan ilintili olması göz önünde bulundurularak öznenin; dilin, felsefenin ve psikanalizin sisteminde kurulumuna ve konumuna odaklanılmıştır. Özne meselesinin söz konusu fotografik yaklaşımla olan ilişkisinin bağlaşık birçok kavramı bir araya çağıran bir yapı sergilediği de dikkate alınmıştır. Böylece, duygulam kavramı özelinde ele alınan söz konusu fotografik yaklaşımın, öznenin dünyayla bir oluş deneyiminde bir hareket alanı olarak rolü ele alınmaktadır. | |
Bu çalışma, günümüz fotoğrafında yaygın bir tavır olarak kullanılan fotoğrafik bir yaklaşımın ontolojisini incelemektedir. Deneyimin fotoğraflanması, fotoğraflananın deyimlenmesi olarak tanımlayabileceğimiz bu yaklaşım; doğası gereği, bedenlerarası karşılaşmalardan doğan yeğinlikler olan duygulam kavramına doğrudan bağlantılıdır. Alışıldık anlatım biçimlerinin dışında yer alan bu yaklaşımın anlaşılabilir kılınması için gerekli olan düşünsel yaklaşım yine kendisi gibi alışılmışın dışında yer alan yenilikçi bir düşünme biçimine olan ihtiyacı gündeme getirmiştir. Bu bağlamda, duygulam kavramı çalışmanın ana eksenini oluşturmakla birlikte; fotoğraflayan- fotoğraflanan-izleyici dizgesinde ele alınan bu fotografik yaklaşımın başta öznelik, öznellik ve özne-oluş gibi kavramlarla doğrudan ilintili olması göz önünde bulundurularak öznenin; dilin, felsefenin ve psikanalizin sisteminde kurulumuna ve konumuna odaklanılmıştır. Özne meselesinin söz konusu fotografik yaklaşımla olan ilişkisinin bağlaşık birçok kavramı bir araya çağıran bir yapı sergilediği de dikkate alınmıştır. Böylece, duygulam kavramı özelinde ele alınan söz konusu fotografik yaklaşımın, öznenin dünyayla bir oluş deneyiminde bir hareket alanı olarak rolü ele alınmaktadır. |