DARPA SUBOFF DENİZALTI MODELİNİN PERVANESİZ VE PERVANELİ OLARAK STATİK DRİFT DURUMUNDA MANEVRA KUVVETLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HASAN ÖZTÜRK

Danışman: Yasemin Arıkan Özden

Özet:

Bu yüksek lisans tezi kapsamında Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği

yöntemlerinden yararlanılarak, DARPA Suboff denizaltı modelinin iki farklı

konfigürasyonun değişik açılardaki statik sürüklenme durumu altında oluşan

manevra kuvvetleri ve momentleri belirlenmeye çalışılmıştır. Denizaltı modelinin

iki farklı konfigürasyonu; çıplak gövde ve dört kıç dümenden oluşan AFF-3

konfigürasyonu ve çıplak gövde, yelken ve dört kıç dümenden oluşan tam ekli

konfigürasyon olan AFF-8 konfigürasyonu kullanılmıştır. Başlangıçta her HAD

çalışmasında olduğu gibi ağdan bağımsızlık (mesh independence) çalışması

yapılmıştır. Üç farklı durum için; sık, orta ve seyrek ağ yoğunluklarında küçük

açılarda (0-2-4-6 dereceler) HAD analizleri yapılmıştır. Daha sonra elde edilen

sonuçların doğrulanması yapılmış, orta ağ yoğunluğu seçilmiş ve daha geniş

açılarda (60

den 200

dereceye kadar) ikişer derece aralıklarla analizlere devam

edilmiştir. Elde edilen sonuçların doğruluğu, boyutsuz deneysel sonuçlarla

karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Yapılan HAD analizlerinin sonuçları ve

literatürde bulunabilen deneysel verilerin karşılaştırmalarının yapılmasıyla, bu


xvii


çalışmada kullanılan hesaplamalı akışkanlar dinamiği yöntemlerinin etkinliğinin

ve doğruluğunun yüksek düzeyde iyi bir uyum içerisinde olduğu gösterilmiştir.

Daha sonra aynı analizler AFF-8 konfigürasyonu için de yapılmıştır. Bu çalışma,

ilk olarak literatürde daha önce herhangi bir deneysel verisi bulunmayan AFF-8

tam takıntılı konfigürasyonun manevra kuvvetlerini ve momentlerini belirlemeyi

amaçlamıştır. Daha sonra ise çalışmanın diğer kısmını oluşturan statik sürüklenme

durumunda kendinden tahrikli modellerin incelenmesine geçilmiştir. Bu sebeple

0

0 den 200


dereceye kadar ikişer derece aralıklarla analizleri yapılan AFF-3 ve

AFF-8 konfigürasyonlarına, kendilerini sevk edebilmeleri için yedi kanatlı,

yüksek çalıklıklı temsili bir denizaltı pervanesi olan INSEAN E1619 pervanesi

eklenmiştir. Bu pervanenin eklenmesi ile beraber her iki model içinde sevk

noktası belirlenmiştir. Belirlenen sevk noktalarında farklı açılarda kendinden

tahrikli olarak statik drift durumunda denizaltı modellerinin maruz kaldığı kuvvet

ve moment değerleri elde edilmiş olup tablolar ve grafiklerle sunulmuştur. Bu

anlatılanları yapabilmek için, önce Pointwise adı verilen programda ağ oluşturma

işlemi yapılmış ve ticari yazılım olan ANSYS Fluent programında hesaplamalı

akışkanlar dinamiği simülasyonları gerçekleştirilmiştir. Literatürde yeteri kadar

kıyas yapılabilecek statik sürüklenme sonucu olmayan DARPA Suboff AFF-8

denizaltı modelinin sonuçları ve kendinden tahrikli AFF-3 ile AFF-8

konfigürasyonlarının statik sürüklenme durumunda karşılaştığı kuvvet ve moment

değerleri tablolar ve grafikler halinde açıklamaları yapılarak bu yüksek lisans tezi

kapsamında sunulmuş ve literatüre kazandırılmıştır.