Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ARIAN DAVARNIA
Danışman: Mustafa Gürsoy
Özet:
AVM'ler her bir
ülkenin ekonomisinde büyük rol oynamakta, ekonomik etkilerin yanısıra çevredeki
bölge üzerindeki sosyo-kültürel etki, bu yerleri önemli hale getirmiştir.
AVM'lerin kendi içlerinde oluşturdukları ekonomik ve kültürel tesirin yanı sıra
AVM çevresinde küçük işletmeleride kapsaması genel olarak o bölgedeki
insanların gelir ve harcamalarını etkilediği söylenebilir. Alışveriş merkezleri
ve perakende ticaret yerleri, istihdam, gelir yaratma ve GSYİH'ye (Gayri Safi
Yurtiçi Hasıla) katılım yoluyla ekonomiye doğrudan ve dolaylı olarak büyük
faydalar sağlar. Bu konuyla ilgili çok fazla araştırma yapılmıştır, ancak
alışveriş veya perakende ticaretin, yerel, bölgesel veya ulusal ekonomi
üzerindeki etkisine ilişkin çalışmalar,
ek trafik ve buna bağlı tıkanıklık ve hava kirliliği ile ilgili sağlık etkileri
oluşturmanın olumlu ve olumsuz etkilerini içermemektedir. Bu çalışmada, bir
alışveriş merkezinin bölgedeki ana yolların trafik hacmi üzerindeki etkileri
incelenmiştir.
Bu amaçla, bir
yol kesitinden geçen araba sayısını saymak için akıllı kamera sistemleri (GPRS
iletişim altyapısı) tarafından kullanılan günlük trafik hacmini kullandık. Bu
sayımlar iki dakika arayla yapıldı. Bu hacimleri ilk önce tek yönden on beş
dakikada geçen toplam trafik hacmine, sonra tek yönden bir saatte geçen toplam
trafik hacmine dönüştürdük. Bu aşamada, haftanın her günü için yoğun saat
trafik hacmini ayırmak ve haftanın aynı günlerini birbiriyle karşılaştırmak
için bir gündeki en yoğun saatlik trafik hacmine ihtiyacımız vardı. Bu sayede
farklı yıllar için (AVM nin kuruluş öncesi, kuruluş yılı ve kuruluş sonrası)
her gün için ayrı ayrı hesaplanan pik saat trafik hacimlerini
karşılaştırabildik. Bu yazıda alışveriş merkezinin bölgedeki trafik hacmine
etkisini ve daha da önemlisi bu alışveriş merkezinin bölgedeki trafik akışına
etkisini inceliyoruz.
Anahtar
kelimeler : alışveriş merkezi, trafik hacmi, etki
değerlendirmesi, GPRS iletişim altyapısı, TIA(traffic impact analysis), Elliot
dalgalari, fibonaçi düzeyleri.